Brev
OCD og far
Hej,
jeg er en pige på 13 år,
jeg aner ikke om jeg har OCD,
jeg føler mig beskidt når jeg rører ved andre, og skal vaske hænder tit,
har sagt det til mien forældre flere gange, de siger bare at jeg ikke fejler noget,
Føler mig rigtig beskidt, og vil altid i bad.
Jeg ved ikke hvad jeg sakl gøre, ingen tror på mig.
Har hele tiden tanken om at jeg har OCD.
Min far er alkoholiker, og er bange for hvad andre siger.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,Mange tak for dit brev. Det er godt at du skriver herind når du kan mærke, at det her med at føle sig beskidt tager overhånd. Og at du ikke oplever at dine forældre lytter. Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde ud af hvordan du kan komme videre.Du fortæller at du ofte føler dig beskidt, og vasker hænder og bader meget. Det betyder ikke nødvendigvis at du har OCD, det kan også være en enkelt fobi eller noget andet. Hvis man er meget bekymret, ked af det, føler at tingene er udenfor ens kontrol eller har andre følelser der kan være ubehagelige og svære, kan man også opleve det som du beskriver.Jeg synes du har tænkt det helt rigtige, nemlig at snakke med dine forældre om det. Når dine forældre siger, at de ikke tror at du fejler noget, kan de have ret i, at det måske ikke er en sygdom du har. Men uanset, så har du det jo ikke godt, og det skal man selvfølgelig tage alvorligt. Det er dine forældres ansvar at du har det godt og jeg tænker at du skal fortælle dem, at du ikke kan slippe tanken om at der er noget galt med dig, så i sammen kan handle på det.
Det kan være rigtig svært at vokse op med en far eller mor, der er alkoholiker. Det er ubehageligt når de voksne er fulde. Man kan blive bekymret, urolig, føle sig utryg, bange, vred og mange andre ting. Hvordan er det for dig? Som barn har man ret til at føle sig tryg.Er der nogen andre voksne i familien der ved at din far er alkoholiker? Eller nogen udenfor familien? Har du snakket med nogen om det? Jeg synes det ville være en god ide at snakke med en voksen du har tillid til, omkring det, at du føler dig beskidt. Og at din far er alkoholiker og er bekymret for hvad andre vil sige, hvis nogen ved at du ikke har det godt. Hvem er den første voksne der falder dig ind? Jeg ved godt det kræver lidt mod, men det er vigtigt at du får det godt igen.Jeg synes bestemt at du har brug for hjælp, og at du ikke skal stå alene med det her. En anden mulighed er at fortælle det til din lærer – og måske vise dit brev og dette svar. Sammen med læreren kunne du måske finde ud af om det ville være en god ide at se en skolepsykolog. En skolepsykolog er en psykolog tilknyttet din skole. Der kan man snakke om hvordan man har det, og psykologen ville også kunne vurdere og denne her oplevelse af at føle sig beskidt er noget i kan snakke om, og klare sammen, eller om du eventuelt skal med en voksen til lægen. Vi vil meget gerne snakke mere med dig herinde på BørneTelefonen og høre mere om hvordan du har det, og forsøge at hjælpe dig videre. Man kan ringe på telefonnummer 116 111.Alt det bedste til dig.Kærlig Hilsen BørneTelefonen