Brev
OCD
Hej Børnetelefonen
Da jeg var lidt mindre tror jeg at jeg måske startede på noget OCD.
Det startede med at mine fingre skulle røre lige mange gange på det samme og jeg stod næsten hele tiden og koncentrerede mig om min fingre. Det holdt pause i nogle år men nu er det som om det er kommet igen.
Nu skal jeg gøre alle ting et bestemt antal gange.
Sige ting og så bagefter minusse dem så jeg ikke sådan ikke rigtig har sagt dem.
Det kan også være hvis der kører en bil at jeg så skal sige dens nummerplade og så minusse hvis jeg ikke vil have bilen og sige den mange gange hvis jeg godt ville.
Det kan også være sådan noget med at sige ting rigtig mange gange røre ting mange gange gøre ting mange gange for at få et godt liv.
Min højre hånd skal også gøre det samme som min venstre hånd og så lidt mere.
Tænker også hvor jeg lægger mine ting altså om de bliver “mobbet” der hvor de ligger- hvilket er ret mærkeligt.
Når vi har test skal jeg også gøre ne masse ting for at det går godt og hvis jeg skal et eller andet som det.
Skal gøre rigtig mange ting lige som det og sådan noget.
Har prøvet at tage en test og den sagde at hvis man havde mellem 19 og 29 havde man moderat grad af OCD og jeg havde 19 og tog den igen og havde 27, fordi jeg havde svaret forkert i første omgang..
Håber I kan hjælpe og håber ikke at det blev for rodet.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev.
Mange af de ting, som du beskriver, kan godt tyde på, at du skal have hjælp til at styre trangen til at gøre bestemte ting.
Det er kun en psykiater, der kan give diagnosen OCD. Så selvom du har taget en test, så er det bedst at du taler med professionel, som kender til OCD og hvad der hjælper.
Spørg dine forældre om de vil gå med dig til lægen. Hos lægen kan du fortælle din bekymring omkring OCD. Hvis lægen ser grund til det, så henvises du videre til psykiater. En psykiater er også læge, men ved en masse om bl.a. OCD.
Der er intet farligt ved OCD og mange mennesker lever et godt liv med diagnosen OCD.
Har du brug for at tale med en voksen på BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe eller smse på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen