Brev
Noget er galt med mig
Jeg føler at noget er galt. Jeg bliver overwhelmed af almindelige hverdags ting, fx. svare på en sms, ryde op, lave en aflevering, selv bare at være i nærvær med andre mennesker. Min koncentration er nærmest ikke eksisterende og jeg har ikke megen energi til andet end komme til og fra skole.
De gange jeg har nævnt det for min læge, har jeg altid fået det svar; det kan være meget normalt for folk på din alder, nogle har bare svært ved at koncentrere sig og sværere ved nogle ting. Hvilket jeg er helt med på, men så tror jeg ikke helt jeg forstår hvordan andre kan have det som mig, og ikke have det værre. Jeg har tidligere haft angst i form af skoleforbi, og jeg føler hver gang jeg nævner en angst fornemmelse er det de episoder der kigges tilbage på og tages udgangspunkt i. Det irritere mig meget da jeg er ovre min skoleforbi, men føler det nærmere at en social angst. Jeg har også tænkt på adhd eller add, da det ligger i min familie, men da det blev nævnt for lægen; så er det meget normalt at nogle har sværere ved noget end andre.
Jeg føler mig overset af dem jeg kender, fordi jeg føler de at det ikke kan være noget slemt, når det ikke er skoleforbi’s symptomer jeg har. Jeg har læst meget om både generaliseret angst og adhd/add og jeg overbeviser mig selv om at det er det mere og mere, når jeg føler mig gang op gang afvist om at der er noget der føles forkert. Jeg har også svært ved at sige det igen da jeg føler mig dum fordi jeg har fået spekulationer om det på baggrund af sider på nettet, dog her i blandt sundhed.dk. Jeg ved ikke hvad jeg længere skal gøre, jeg føler jeg er ved at miste kontrollen over mig selv og jeg snart bliver skør.
Jeg har oven i købet fået taget blodprøver for at se om der var nogle fysiske årsager til hvordan jeg har det, men det jeg fik tjekket så helt fint ud, dog føler jeg igen min læge ikke har tjekket for alt hvad hun kunne og jeg føler mig på en eller anden underlig måde snydt. Hun fortæller også at det er normalt at ens menstruation for nogle aldrig bliver regelmæssig, men jeg kan ikke lade vær med at tro at noget er galt, når min cyklus kan ligge på 28 dage, og derefter 60 dage, så 40 dage og så 50 dage igen.
Vær sød at hjælpe mig med hvad jeg kan gøre
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg tænker på, at du måske har en stærk følelse af, at ingen ser eller hører dig. Måske har det været sådan længe.
Jeg kan se på dit brev, at noget føles forkert for dig. Men hver gang du forsøger at finde frem til, hvad der er galt, får du at vide, at alle undersøgelser er OK.
Det må føles frustrerende for dig. Jeg kan se, at du sidder tilbage med fornemmelsen af at være blevet fejet af.
Jeg tror, at der ER noget galt, når du føler dig overvældet og mangler koncentration, når du gør dagligdags ting. Jeg kan se, at du er bange for at blive skør og at alt ting falder fra hinanden. Det er ikke ‘en lille ting’, når man er ramt på den måde.
Måske kan der være noget galt med den hverdag, du er vågner op til hver morgen. Måske passer de forventninger, du bliver mødt med, ikke til dig. Måske savner du forståelse for, hvem du er – fordi du ikke rigtigt bliver set. Med andre ord er der måske noget galt med dine omgivelser.
Jeg er enig med dig: Når du mærker mangel på koncentration og overvældethed, er der helt sikkert noget galt.
For mig lyder det bare ret sandsynligt, at der kan være noget galt med din hverdag og omgivelser. Det lyder som om, at du har brug for ,at nogle tager dig  alvorligt, når du føler dig ramt – i stedet for at feje dig af med endnu et prøvesvar, der viser at alt er godt. For sådan føles det ikke for dig.
Jeg tænker derfor, at skal ringe til os; vi har åbent hele døgnet. Når du ringer kan du fortælle lidt mere om din hverdag og din familie. Måske kan du også fortælle lidt mere om , hvad du ville ønske, der skulle ske. Jeg tror vi kan komme med ideer og forslag, du kan bruge, når du ringer herind på tlf 116111.
Kærlig hilsen BrneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.