Brev
Nike air force 1
Hej BørneTelefonen.
Jeg har så et problem. Jeg fik så et par nike air force 1. Nemlig ikke de hvide, men de sorte, hvor nike logoet er i en anden farve. Jeg er usikker på at gå rundt med dem i offentligheden. Hvad mon folk tænker om mig? Ville de dømme mig? For jeg har læst og hørt, at hvis man har de “sorte nike air force” så er man betegnet til at være “kriminel, farlig” osv og jeg ER ingen af delene.
Jeg synes bare skoene er pisse fede, da de hvide ikke klæder mig.
Jeg ville ønske de gjorde, men sorte sneakers er bare lige mig. Jeg er bange for folk bliver bange for mig og betror, at jeg er noget ondt. Det er da pisse træls at blive dømt for noget, man ikke er. Jeg kan ikke bare lade dem stå til pynt. Det er spild og synd. Hvad filan, skal jeg gøre? Jeg vil ikke blive til en meme pga de sko.
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tillykke med dine nye, seje sko!
Da jeg læste dit brev, gik jeg straks i gang med at læse lidt op på dine sko, på nettet. Jeg kan godt se, at det i 80’erne i USA bl.a. var kriminelle, der brugte de sko, men jeg tror bestemt ikke, at det er noget, som du skal bekymre dig om i dag. I dag er det mere for sjov, man siger det.
Det er da super dejligt, at du har fundet nogle sko, som du synes, er rigtig flotte. Jeg synes, at du skal være glad for dem og bruge dem, når du har lyst. Jeg synes bestemt heller ikke, at de bare skal stå til pynt. Husk, at det dine handlinger, der definerer dig; du er, som du skriver, hverken kriminel eller farlig, og derfor, kan du være med til at give skoene et nyt ry.
Måske lægger andre slet ikke mærke til, at du har netop de sko på, når du bruger dem i skolen og ude i byen. Lad det komme an på en prøve, og hvis nogen så siger noget, kan du måske bare sige, at sådan er det ikke længere, og at du synes, at de er vildt fede.
Håber, du kan bruge mit svar – og jeg ønsker dig et rigtig godt nytår med dine nye sko!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen