Brev
Negle bidning
Hej BB
Jeg har et stort problem. Jeg bider negle.
Jeg bider negle hele tiden fordi at jeg keder mig. Mine negle er så korte at det gør mega ondt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, så ville blive glad hvis i svarede.
Hilsen pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige,
Øv, hvor lyder det dog frustrerende. Du skal selvfølgelig ikke gå rundt og have ondt, så det er godt, at du er opmærksom på at få stoppet det.
Desværre er det ofte en dårlig vane, man har fået, og det kan tage lidt tid at vænne sig fra at gøre det. Du må derfor være tålmodig. Hvis du til gengæld kan lade være med at gøre det i 3-4 uger, så er der en god chance for, at du kan vænne dig fra at gøre det.
Man kan sørge for at have noget i munden f.eks. tyggegummi, så man har travlt med det i stedet. Man kan også gå med hansker i en periode, så man ikke bare kan putte fingrene i munden. Da du bestemt ikke er den eneste, der bider negle, så kan man faktisk også købe sådan noget neglelak, som smager rigtig dårligt. Så får man forhåbentligt mindre lyst til at putte dem i munden.
Jeg tænker, at det er en rigtig god idé også at snakke med dine forældre om det, hvis du ikke allerede har gjort det. Så kan de måske hjælpe dig med at få gjort de ting, som jeg har nævnt.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen