Mor’s forhold

Hei børnetelefonen
Min mor er lige kommet sammen med en ny. Det er okay for mig, men det er bare det at hendes nye kæreste er min bedste venindes far! Min venindes far og mor skal ny skilles. Og han er nu næsten flyttet ind..

Vi skal flytte fordi jeg har fået min bedste veninde som søster og hendes søster. Det hele er kaos i mit hoved. Jeg kan godt lide min nye far men det gør ondt i mig at han ikke er i min bedste venindes hus og hygger sig dem og istedet får er hos mig.

Løsningen er jo bare at tage over til min far, men det kan jeg ikke min far bor i Grækenland. Så jeg skal være sammen med min mor, jeg ville gerne have den frihed som andre skilsmisse børn har, nu vil jeg være hos min mor og nu vil jeg være hos min far.

Fordi om natten har de sex, det er meget højlydt! Jeg ligger og ryster fordi jeg får det dårligt over at det er min venindes far. Hvad gør jeg? Jeg har prøvet med ørepropper de kan ikke sidde i mine øre, jeg har prøvet at sige det, de grinte bare af det. Jeg har osse et problem mere.

Sidste år blev jeg mobbet, lærene satte en stopper for det, men jeg stadig bange for den person der startede det (han gør i min klasse). De kaldte mig mono og mouches (ved ikke hvordan man staver det).

Det startede med at vi kunne lide hinanden, men han ville være populær og det var jeg ikke. Så han udnyttede at jeg kunne lide ham, det udviklede sig til at han sagde han ikke ville have en med monobryn og samlede de populære om mig. Hver gang han ser mig kigger han ned i gulvet, jeg har ikke snakket med ham siden og hvis vi ender i samme gruppe siger vi ikke noget.

Han skamer sig tydeligt over det, men jeg vil ikke kunne tilgive ham for det. Nu vil jeg gerne være venner og lade som om det ikke er sket, men jeg vil ikke kunne tale til ham. De gange der er sagt noget er vi begyndt at råbe efter hinanden og jeg VED at hvid jeg snakker med ham igen giver jeg ham en lussing, jeg kan mærke den ligger klar.

Men jeg tror han er begyndt at prøve på at sige undskyld, han prøver at smile til mig men det er som om han ikke rigtigt tør.hvordan kan jeg stoppe med at være bange for ham? Hvordan kan jeg tale med ham uden at give ham en lussing?

Pigen der har 2 spørgsmål.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige med de to spørgsmål
Tak for dit brev, hvor du spørger ind til problemer, du har i dit liv lige nu. Du er skilsmisse barn og din mor har fået en ny kæreste og jeg kan forstå på dit brev, at den situation har du det ok med. Det du finder svært er, at din mors nye kæreste er din bedste venindes far, og det kan jeg godt forstå. Det må være svært for dig, at opleve den form for sammenblanding af ”dine” verdner.
Jeg tænker, det må være meget svært, at skulle forholde sig til, at din bedste veninde samt hendes søster, pludselig er blevet dine ”halv” søstre. Det er klart, at du føler der er kaos i dit hoved, for det må da siges, at være en meget kaotisk situation, du befinder dig i lige nu.
Din medfølelse overfor din bedste veninde, kommer selvfølgelig, fordi du holder af hende og kender hende og hendes familie rigtig godt. Det sker jo, når man er bedste veninder, at man kommer tæt på hinandens tanker og følelser. Men derfra og så blive halvsøstre, det stiller dig i en ret så vanskelig situation, tænker jeg. En situation, hvor det må være svært, for jer begge to, få jeres venindeforhold til at fungere.
Privatliv og enerum, det har alle mennesker brug for og måske er det vigtigt, at I får aftaler om, hvordan I kan få mulighed for ”alene - tid” i jeres nye fælles liv? Du skriver også, at du kan høre, når din mor og din bedste venindes far dyrker sex med hinanden. Det er meget højlydt, og det påvirker dig rigtig meget. Det kan jeg godt forstå du ikke bryder dig om, og det er heller ikke ok, at du skal høre på det.
Jeg kan også se, at du har prøvet at fortælle det og at de bare grinte af dig. Det må have været meget ubehageligt for dig, tror du, de forstod, hvad du sagde?. Måske skulle du prøve igen? Jeg tænker, det nok vil være bedre, hvis du sagde det kun til din mor alene? Forklar hende, at du faktisk bliver fysisk dårlig, (ryster) når du hører dem. Fortæl din mor, at du føler ubehag, bliver bange og bekymret, når du oplever, de dyrker sex i din nærhed. Prøv om ikke du kan forklare hende, at det ikke er fordi du vil forbyde hende, at dyrke sex. Men kun at du generes voldsomt meget, af deres sex lyde. (Tror du, du kan det?)
Har du mon indtryk af om din veninde og hendes søster, har hørt det samme? Kan du mon tale med dem om dine oplevelser? Måske ville det være en ide? Så kunne I sammen fortælle din mor og deres far, at det er voldsomt generende, når de dyrker sex så højlydt.
De fleste børn og unge mennesker, vil føle og tænke ligesom dig. De allerfleste synes det meget grænseoverskridende, at høre på andres sexliv, ikke kun deres forældres. Mange vil også føle, at det er flovt og pinligt, at tale med deres forældre om forældrenes sexliv.Hvis ikke det lykkes for dig at tale med din mor alene, så synes jeg, du måske kunne prøve at vise hende mit svar? Du kunne evt. også skrive et brev til din mor, et brev a la det, du har skrevet her til BørneBrevkassen. Det er et rigtig godt brev, du har skrevet og du kan bruge meget af det igen. Skriv fx til hende, at det ikke, er fordi du vil forbyde hende, at have sex, men at du bare gerne vil have, at hun respekterer dine følelser.
Jeg kan godt se, at det er rigtig ærgerligt for dig, at du ikke kan se din far jævnligt, fordi han bor i Grækenland. Ser du ham mon en gang imellem?

Det er godt at høre, at du fik stoppet mobberiet sidste år, men jeg kan forstå, at du stadig tænker meget på det. Som jeg kan forstå det, så blev du mobbet af en tidligere ven, mobbet med, at du ser ud, som du nu gør? Jeg tænker, det må have været meget ubehageligt for dig, når et menneske du tror, du kender, vender sig imod dig.
Jeg tror, dine observationer er rigtige. Som du skriver, så virker det, som om han har dårlig samvittighed og gerne vil være venner med dig, i og med han smiler til dig og kikker væk, når du ser på ham. Jeg kan forstå, du gerne vil tale med ham og slippe af med din angst for, hvad han nu kan finde på. Men du er bange for at overreagere, slå ham, hvis du kommer nær ham.
Kunne du mon få din lærer til at skabe kontakten? Ville det være muligt? Din lærer kunne så være til stede i begyndelsen, så du kunne få sagt, det du gerne ville? Du kunne også skrive et brev/ en besked til ham der mobbede dig, men så tænker jeg, du skal være helt sikker på, at han ikke vil bruge det på en negativ måde. Måske har du en god ven eller veninde, der kunne deltage i et møde, med dig og ham der mobbede dig?
Håber du kan bruge nogle af mine forslag og du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med de rådgiver, der sidder der. Det er gratis, at ringe og du kan være anonym.
Held og lykke, mange hilsner BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.