Brev
Mit liv.
Hej BørneBrevKasse.
Jeg er en pige med utrolig mange ting i tankerne. Jeg er blevet mobbet på 4 skoler og 2 andre gange er fordi jeg er flyttet med min mor fordi hun ikke kan finde ud af at finde den rigtige kæreste, så vi flytter rundt, lige nu er vi det værreste sted, jeg snakker ikke med nogle… bliver holdt udenfor og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg er meget genert for at gøre noget forkert i skolen så jeg lige pludeselig bliver mobbet, men har gået på den skole i et halvt år og det hele er som det var til at starte med, jeg syntes hele mit liv er lort. Jeg har en storsøster på 15 der drikker og ryger. det gør mig også meget ked af det, og min søster og min mor kan ikke sammen, mine forældre er skilt og min mor og far snakker slet heller ikke sammen og min søster og far kan heller ikke sammen.
Jeg syntes det er hårdt at hører på at de skændes når jeg er sammen med dem. For er meste passer jeg mig selv både i skolen, fritiden og hjemme. Jeg har en vildt ringen selvtillid, jeg hader mig selv, føler mig ikke god nok, jeg er grim og tyk. og stoler ikke på mig selv og tror ikke på mig selv. Jeg har meget brug for hjælp men ingen forstår hvordan jeg har det.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev. Hvor er jeg ked af at høre, at du har det så skidt der, hvor I bor nu.
Det er rigtigt svært at starte på nye skoler og få nye venner. Når børn mobber andre børn eller holder nogen udenfor, handler det om, at der er noget galt i klassen. Derfor gætter jeg på at I faktisk er mange, som lider under en dårlige stemning; og derfor er det vigtigt for alle parters skyld, at der bliver gjort en indsats for at stoppe mobningen.
Mobning kan opstå, hvis man er i en gruppe, der har brug for at lære, hvordan man er sammen på en ordentlig måde. Du kan læse mere om mobning på vores hjemmeside. Jeg ved ikke, om det måske var muligt for dig at tale med en lærer om det eller måske din mor? Det er nemlig de voksne, der skal hjælpe børnene til at få det bedre sammen. Hvis de hjalp dig og e anre til at føle jere bedre tilpas i din klasse, kunne det måske også være, at du ikke var så genert for at gøre noget forkert i skolen.
Du skriver, at du er rigtig ked af, at din søster ryger og drikker.. Har du mon haft mod til at sige det til hende? Fortalt hende hvorfor det gør dig ked af det? Jeg ved det ikke, men måske det kunne være I kunne få en god snak om, hvorfor hun gør det, hvor meget hun gør det osv..
Det er altid svært for børn at skulle høre på skænderier og jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig at høre på at din søster skændes med din mor.. Nu ved jeg jo ikke hvor tit de skændes, hvad de skændes om eller noget.. Men måske det kunne være rart, hvis du fik snakket med en voksen om det? En du stoler på, det kan godt være din mor, mormor eller en anden.
I nogle familier der er skænderierne så store og svære at det er noget familien skal have professionel hjælp til at løse. Det ved jeg jo ikke, om det er hjemme hos jer, men hvis det er, kan man altid kontakte kommunen. På kommunen arbejder der socialrådgivere, der arbejder med at støtte børn og familier. Altså deres job er at hjælpe familierne så meget det er muligt, til at klare sig selv. Måske det kunne hjælpe jer, til at få snakket om de ting der er svære?
Hvis man gerne vil tale med en socialrådgiver, kan du evt. ringe til kommunen og bede om at tale med en der arbejder med børn og familier, men det kan godt være lidt svært. Jeg ved ikke, om du har en lærer, som du måske turde fortælle hvordan du går og har det?
De ved hvor de skal ringe til, eller kan i al fald finde ud af det. Når man skal snakke med en fra kommunen, har man ret til at have en bisidder med, en bisidder er en voksen der skal støtte én i at sige de ting der er svære og ved hvordan tingene hænger sammen, det kan være en voksen du kender og stoler på, men det kan også være en fra Børns Vilkårs bisidder korps, du kan læse lidt mere om dem her
Du skriver, at du ikke har særligt meget selvtillid og ikke føler dig god nok.. Er det sådan så du har talt med nogen om det på et tidspunkt? Måske din mor? Jeg ved, at der er noget der hedder en skolepsykolog, måske det kunne være en ide for dig at tale med sådan én? De ved en masse om, hvordan man taler med børn der har det svært og kan måske komme med nogle ideer til, hvordan man kunne gøre noget anderledes..? Hvis det er du har modet, kunne det måske være du skulle høre din mor ad, om det ikke kunne være noget I kunne starte op? Man kan også godt spørge sin lærer ad, om hvad de tænker hvis det er…
Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mine svar, og at du finder nogen, der kan hjælpe dig. Hvis du har behov for mere råd og vejledning, er du altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten og vende dine tanker med en af de rådgivere, der sidder klar til at give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.