Mit liv står stille. Jeg er så frustreret!

Hej Børnetelefonen!
Jeg er en pige på 15 år, der skal i 9.klasse her efter sommerferien. Jeg føler lidt at mit liv aldrig rigtig ‘begynder’, hvis man kan sige det på den måde. Jeg går ikke til noget i min fritid og jeg har kun 2 veninder, som jeg snakker med. Jeg bliver aldrig nogensinde inviteret til fester eller får opmærksomhed fra det andet køn. Jeg er bare denne her pige, som står i baggrunden, hvilket vel er fint, men jeg har det bare sådan lige nu, at jeg bare gerne vil igang, prøve noget!

Jeg prøvede at drikke til sankthans for første gang, sammen med mine venider, hvilket jeg synes var ret fedt, fordi jeg ligesom følte mig i live. “Young, wild and free”-agtig. Men jeg har aldrig prøvet at kysse eller noget, som jeg ved at mange mange andre fra min klasse har prøvet.

Problemet er at jeg er klar til alle de her ting, men jeg får ikke chancen for det! I min by er der omkring tre skoler og omkring to tredjedele af 7-8-9.klasserne på de tre skoler er “de populære” og halvdelen af dem er så “de rigtig populære”. Det er dem der holder fester sammen og dem der har kærester and so on…

Alle os andre skal bare blive i baggrunden. Det pisser mig virkelig meget af, fordi planen er at jeg skal i gymnasiet efter 9.klasse og jeg har ikke lyst til at starte min første dag i gym. uden at have prøvet en skid. Mine to veninder er ret ligeglade med det, men de skal også begge i 10.klasse og har derfor et år til at prøve nogle ting osv..

Jeg er bare så forvirret hele tiden og det gør det ikke bedre,at jeg tænker over det konstant, fordi jeg ikke har andet at lave. Det er jo meningen at unge på min alder skal leve livet i høj fart, er det ikke? Så er det jo ret nedern er jeg er låst fast i en rolle, hvor jeg aldrig får chancen for det.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev. Du er rigtig god til at beskrive det dilemma, som rigtigt mange unge på din alder står i. Du vil rigtigt gerne være en del af den gruppe, som går til fester, får sit første kys, prøver at drikke osv. Men hvordan kommer man lige igang med det...? Og hvad stiller man op, hvis det er svært at få lov at komme med i inderkredsen af de populære, som er dem, der holder festerne..?

Du stiller spørgsmålet, om det ikke er meningen, at man skal den slags, når man har din alder? Jeg tænker, at det er så forskelligt hvordan og i hvilket tempo man udvikler sig, og jeg tænker også, at det kunne lyde som om, du føler det lidt som et pres at skulle nå at få en masse erfaringer med fyre osv. inden gymnasiet. Samtidig kan synes jeg også, det lyder som om, du meget gerne vil være en del af festgruppen, men at problemet er, hvordan du kan få adgang til det... Er det mon rigtigt forstået?

Jeg tænker at det må være rart, hvis du kunne prøve at tage det pres fra dine skuldre, så det ikke er et bestemt billede eller en forventning du skal leve op til, men i stedet var nogle mål som du selv sætter for dit liv..? Kunne du mon prøve at tænke over, hvad du mest  har lyst til at der skal ske i løbet af det næste år. Det kan være, at du gerne vil have at der skal ske lidt mere spændende i din fritid, hvor du kommer mere ud blandt andre unge? - Der kan man også tit møde nye, og på den måde udvide mulighederne for at feste meed nogen.  Er der mon en mulighed for det, der hvor du bor? Det kan være, at der er en ungdomsklub eller lignende?

Du skriver, at du føler dig klar til at gå til fester osv. men at du aldrig får chancen for det i den by, hvor du bor på grund af, at du ikke er en del af de mest populære. Jeg tænker, om der mon ikke er mange andre, der har det ligesom dig..? Som også godt kunne tænke sig at gå til fester, men heller ikke bliver inviteret?

Kunne du mon prøve at tage initiativ til at holde en fest eller gå sammen med nogle andre om at gøre det? Det kan jo godt være, at dine veninder godt kunne tænke sig at være med til at planlægge noget ? Det kunne måske også være noget, I tog op i klassen - at arrangere en fest for alle 9. klasserne fx.? Det kan være at du skulle tage en snak med din lærer om det, måske kunne hun hjælpe jer igang med at få arrangeret en fest?

Jeg tror, at det kunne være godt, hvis du og dine veninder selv kommer igang med at tage nogle initiativer, så I ikke bare skal sidde og vente på at der sker noget..?

Hvis du har lyst, er du velkommen til at skrive til UngeChatten eller at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale mere direkte med nogen om det.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.