Brev
Mine tanker snakker til mig…
Hej.
Jeg er en dreng på 14 år.
Jeg er ikke særlig social med vennerne, er mest der hjemme.
Min hobby er at se og læse anime og manga osv. Men på det seneste især i skolen, høre jeg stemmer i hovedet og bliver lettere sur over ting. Jeg føler at jeg ikke er mig selv engang imellem. Stemmerne siger ubehagelige ting med at råbe alt muligt ondt til min mor osv…
Ved ikke om det skizofreni eller noget andet
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Som jeg forstår dig, har du lagt mærke til, at du er begyndt at reagere anderledes, end du plejer, og nu er du blevet bekymret for, om du muligvis lider af skizofreni eller noget andet.
Jeg ikke er læge, og selv hvis jeg var, ville det ikke være muligt udfra dit brev at afgøre, om du har skizofreni eller ej. Det vil simpelthen kræve nærmere undersøgelser og samtaler med dig, for at kunne afgøre det...
Men jeg kan godt forstå, du er bekymret, hvis du ind imellem har følelsen af, at du ikke er dig selv, og hvis du plages af stemmer, der siger ubehagelige ting til dig. Det lyder rigtig ubehageligt, og det er godt, du tager det alvorligt, når du ikke trives, og ikke bare prøver at ignorere dine tanker!
Det (at tage dig selv alvorligt) har du bl.a. gjort ved at skrive her til brevkassen, for at høre, hvad vi tænker om din situation. Og måske kunne du også tage endnu et skridt og fortælle nogen, du kender om, hvordan du har det..?
Det er nemlig min erfaring, at bekymringer ofte vokser, hvis man går alene med dem. Og hvis der faktisk er grund til bekymring, så er det også bedst, hvis man får hjælp hurtigt fremfor efter lang tids venten...
Måske kan det være en fra din familie? Men det kunne evt. også være din læge eller en anden voksen, som du har tillid til, gerne vil hjælpe dig..?
Hvis du synes, det er svært at få fortalt om dine bekymringer, kunne du evt. printe dit brev til BørneBrevkassen ud og vise det til den person, du vil betro dig til. Det er jo kort og præcist og giver et godt indtryk af nogle af de tanker, du tumler med for tiden...
Har du lyst og mod på det, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen og "øve" dig i at tale om det sammen med en af vores søde rådgivere...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.