Mine bedste venner er begyndt at ryge:(

Hej.

Jeg er en pige på 13 år, og går i 6 klasse. Jeg fik idag afvide at mine bedste venner ryger. Jeg fandt ud af det fordi en af mine venner bad mig lugte til hans hænder så det gjorde jeg.

Jeg blev bange og ked af det på samme tid da jeg sad i toget med en af dem snakkede vi om det og jeg spurgte flere gange om det var for sjov eller om det var rigtigt jeg lovede ikk at sige det til nogle men det kan jeg ikk det er derfor jeg skriver til jer..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du blev rigtig ked af det, da du fandt ud af, at dine bedste venner er begyndt at ryge, og at du nu ikke ved, hvad du skal stille op.

De venner, du snakker om, er det nogen du går i klasse med, eller er det nogen du kender et andet sted fra? Grunden til at jeg spørger er, at hvis det ikke er nogen, som går i din klasse, er det måske lidt nemmere for dig at holde lidt afstand til dem, indtil du har fundet ud af, hvordan du lige skal gribe situationen an..?

Du skriver, at du lovede dem ikke at sige det til nogen, men at du ikke kan overholde det. Har du tænkt over, hvem det er, du tænker at sige det til, og hvad du tror der sker, hvis du siger det til den person..? Har du snakket mere med dine venner om det, efter du fandt ud af det? Måske spurgt dem hvorfor de er begyndt at ryge, og hvorfor du ikke må sige det til nogen..? Jeg ved, at der desværre er mange af dem, der begynder at ryge, som gør det, fordi de synes det er sejt. Hvis det er tilfældet med dine venner, kan du jo lidt frækt spørge dem om, hvorfor der så ikke er nogen, der må vide det, hvis det nu er så sejt, som de siger...

Hvad tror du der sker, hvis du siger til dine venner, at du altså ikke kan overholde det du lovede, og forklarer dem hvorfor du ikke kan overholde det? Du har jo ikke bedt om at få at vide, at de er begyndt at ryge, så man kan jo sige, at det er dem, der har sat dig i en urimelig situation.

Hvis du har brug for det, er du mere end velkommen til at skrive herind igen, eller måske ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig på alle hverdage kl. 11-23.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.