Brev
Min veninde ser skygger!
Hej Børnetelefonen,
jeg har et lille problem men det handler ikke om mig.
Det er min veninde der ser skygger, eller noget i den stil. Vi sov sammen i går og hun blev lidt ked af det da vi snakkede om det. Hun sagde hun så en dame med en hvid kjole og at hun ikke kan se ansigtet. Hun sagde at hun så dem ofte i skyggerne og at når hun kiggede rigtig efter var de der ikke..
Vi snakkede om at hun skulle fortælle det til enten sine forældre eller hendes mormor som hun har et tæt forhold til.
Jeg er meget bekymret for hende, da jeg kan mærke det på hendes humør.
Hvad kan jeg gøre som veninde? Og skal jeg overhovdet gøre noget?
Håber I vil hjælpe.
Tak.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det må være dejligt for din veninde at have dig. Du lytter, du giver hende gode råd, og du bekymrer dig om hende. Sådan skal en god veninde være.
Det er jo ikke til at vide, hvad det er, der sker for hende, men jeg synes, det var en god idé, du kom med, at hun skulle tale med sine forældre eller sin mormor. Når man er bekymret for noget eller ked af det, er det nemlig altid godt at få det sagt og at høre andres mening om det.
Hvis det er svært for hende at sige det, kan du måske tilbyde at være med? Du har jo oplevet, hvad det er, og kan støtte hende.
Du kan også opfordre hende til at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om det. Nummeret er 116 111.
Ellers synes jeg, du skal fortsætte med at være der for hende, sådan som du er nu. Det tror jeg, er vigtigt for hende.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.