Min mor ryger

hej brevkasse
jeg er en pige på 10 år min mor ryger helt vildt meget hele tiden tror hun ryger 60 smøger om dagen jeg prøver af sige til hende når jeg ser en reklame for ‘stop med ryge’ siger jeg altid *mor køb den der*eller sådan noget i den retning.

jeg elsker min mor højere end noget andet på jorden og hved ikke hvad jeg skal gøre man siger af dem der ryger dør tideliger JEG VIL IKKE HA MIN MOR DØR!!! hun siger hele tiden bland dig udenom og sådan noget jeg stopper med af ryge når jeg vil!

Om aften græder jeg tit kan i hjælpe mig please SVAR!!

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 10 år,

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du er bange for, at din mor skal dø tidligt, som du skriver.

Du har ret i, det er usundt at ryge. Der er meget alle steder i tv, medierne, og måske også på din skole om, hvor dårligt det er, så jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig bekymret for din mor, og det er helt naturligt. De tanker, du har om at din mor vil dø af det, dem er der faktisk rigtig mange andre børn der også har, for det er noget af det værste, man kan forstille sig som ung - at skulle miste en forældre.

Det er flot af dig, at du har spurgt din mor, om ikke hun kunne købe noget af det, du ser i tv. Jeg kan godt forstå, at du spørger hende, og jeg tænker, at du skal prøve igen at fortælle din mor, hvad for tanker du har, når hun ryger så meget. Selvom jeg godt ved, at du har forsøgt en gang før, så skal forældre nogle gange have det at vide flere gange.

Eller måske kunne du få en anden voksen til at tale med hende på dine vegne, hvis du er bange for at hun bliver irriteret på dig..? Det kan nogle gange få de voksne til at forstå, hvor meget det påvirker deres børn, hvis andre voksne taler med dem om det. (Ville du mon kunne få nogen til det?)

Jeg tænker, at når din mor svarer dig, som du skriver, så er hun nok godt klar over, at det er dumt at ryge. Men det er din mors ansvar at lytte til dig og gøre dig tryg, så du ikke skal være ked af det og bange, når du skal sove. Det er i hvert fald ikke i orden.

Håber du kan finde lidt mere mod og få snakket med mor igen. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig om, hvordan du ellers kan takle det.

Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.