Brev
min mor og rygning
jeg er en 16 årig pige.
jeg ha røget i et stykke tid, prøvet hash nogle gange og drukket rimelig tit.
idag, blev vi opdaget i at drikke.
min veninde gav åbenbart mig hele skylden og derfor blev min mor underettet, min veninde har så sladret om alt det med hash og rygning. så nu tror min mor jeg tager alt muligt og venindens mor har også ringet til skolen og sagt alt det jeg har gjort.
Hvad skal jeg gøre???????
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg forstår, at det ikke var så rart for dig at blive opdaget i at ryge hash og drikke og at din mor nu har fået det hele at vide gennem din veninde. Jeg tænker at det måske både er det, at det blev opdaget, for jeg kan forestille mig, at din mor hverken er glad for at du ryger hash eller drikker. Men måske er det også ubehageligt for dig, at det blev fortalt til din mor gennem din veninde og ikke af dig selv? Du skriver at du har fået hele skylden, men hvis din veninde også har røget og drukket må hun jo tale med sine forældre om det. Kan det tænkes, at din veninde måske blev presset til at fortælle det?
Men uanset hvordan det er foregået, så ved din mor det nu og så handler det om at få snakket ud med din mor og få fortalt hende,  hvad der er foregået. For som du skriver kan det være, at din mor nu tror, at det er meget mere eller værre end det er. Det er altid beroligende at kende sandheden, også selvom din mor ikke synes om det du har gjort. Men så behøver hun ikke at fantasere om noget, som du ikke har gjort.
Så jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at fortælle din mor sandheden. Så kan det være, at det får nogle konsekvenser for dig, da din mor jo nok gerne vil forsøge at forhindre at du fortsætter med at ryge hash og drikke. Det kan være at I kan lave nogle aftaler om, hvor meget du evt. må drikke til fester o.lign. Hashrygningen er jo både ulovlig og kan gøre dig afhængig og er meget skadelig for dig, så det tænker jeg, at din mor jo nok ikke vil gå med til, at du fortsætter med. Jeg vil da også råde dig til at overveje at stoppe med det ( selvom jeg godt ved, at det ikke er det du spørger om).  Jeg ved ikke om du synes det er svært at snakke med din mor, efter at skylden er blevet lagt på dig? Måske har I talt sammen, efter at du sendte brevet til os. Ellers kan det være en idé, at du skriver det i et brev til din mor. Ofte er det nemmere at skrive det, så hun får mulighed for at læse det du gerne vil fortælle hende, og herefter kan man snakke videre sammen. Mon det vil være en idé for dig og din mor, at få taget hul på det?
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil i hvert fald gerne snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen