Min mor er på BørneTelefonen.

Hejsa,
min mor arbejder i de på BørneTelefonen.
Jeg har af og til nogle ting jeg godt ville snakke med jer om men jeg er bange for at min mor er den der svare mig.
Kan jeg være sikker på at det ikke er min mor der ser min besked?
 Tak

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Det er godt du spørger når du er i tvivl, om du kan ringe ind til os, når din mor er frivillig rådgiver hos os.  Du kan ringe ind til os ligesom alle andre børn og unge, og jeg kan godt forstå at du også har brug for at tale med os.

Nogle gange får vi henvendelser fra børn, som fortæller, at deres mor, far, lærer eller pædagog er frivillig rådgiver på BørneTelefonen, og de spørger så, om de kan være sikre på IKKE at komme til at få en de kender i røret, hvis de ringer? Eller sikre på, at dem de kender på BørneTelefonen IKKE FÅR AT VIDE, at de har ringet?

Hertil må jeg svare, at når du ringer, sms'er eller chatter med os (eller skriver til brevkassen), er du ALTID anonym, når du henvender dig. Vi kan kun høre din stemme, hvis du ringer herind eller se, hvad du skriver til os på sms eller chat - ligesom du også kun kan se hvad jeg skriver til dig. Vi kan ikke se dit nummer eller hvorfra du ringer eller skriver!

Men vi kan IKKE garantere, at du IKKE kommer til at snakke med din mor eller far, hvis hun/han er på vagt i rådgivningen. Det er helt tilfældigt, hvem der får netop dit opkald igennem. Hvis du ringer ind til os, og det lyder til at det er din mor i røret, så kan du lægge på med det samme, og ringe op igen.

Men måske ved du hvornår din mor er på BørneTelefonen, og kan vente med at ringe eller skrive til os, når hun ikke er på BørneTelefonen - vil det være en idé for dig?

Jeg håber du har mod på at kontakte os og få snakket om det, som du har brug på 116111 - ring, sms, chat eller skriv her til brevkassen igen. Der er også mulighed for at snakke med børne- og unge rådgivningen i din kommune, her kan du også være anonym og få hjælp til det du har brug for - deres nummer og adresse står på din kommunes hjemmeside ellers kan man ringe og spørge efter rådgivning for børn og unge. Hvis det er ting I bøvler med hjemme i familien, kan det også være en idé at snakke med en lærer eller måske en AKT - lærer på skolen. På den måde kan skolen hjælpe dig med at få hjælp til det derhjemme, hvis det altså er noget derhjemme der er svært?

Mange hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.