Min klasselærer ignorere mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev. Godt at du har haft overskud til at skrive. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig lige nu, og det kan jeg godt forstå. Det er ikke i orden at føle sig ignoreret, det er super hårdt lige meget om, man er ung eller voksen.

Først vil jeg sige til dig, at det er flot, at du har haft overskud og mod til at fortælle din lærer om, hvordan du havde det. Jeg tænker, at det overskud og mod skal du holde fast i, så det kan hjælpe dig videre.

Jeg kan godt forstå, at du føler, det svært med det at din lære ikke fortalt, at hun lavede en underretning. Jeg tænker, at du måske mistede den tillid til en voksen, som du havde fået hos hende. Godt I fik snakket om det, og du fik fortalt, hvordan du følte. Din lærer har jo pligt til at underrette, når hun ved noget om eleverne, som gør hende bekymret for om eleverne trives og har det godt derhjemme - måske ved du det nu, hvor du har talt med din lærer?

Du spørger, om du skal fortælle din lærer, hvordan du har det, og at du ikke synes, det er okay den måde, som du oplever, hun ignorerer dig. Det synes jeg, er det bedste, du kan gøre og et flot mod, du viser ved selv at komme på den tanke. Måske får du en forklaring på, hvorfor hun har handlet, som hun har gjort. Måske har din lærer ikke tænkt over, hvordan hun er over for dig, så jeg tænker, at det er vigtigt, at hun ved, hvordan du har det nu, for at hun kan ændre på sin adfærd overfor dig.

Du skriver, at du godt ved, at det er dig, det er galt med. Men, det er altid de voksne, som har ansvar for, at børnene trives og har det godt. Det kan aldrig blive dig, der er noget galt med. Du har lige nu brug for voksen kontakt og hjælp, og det lyder det ikke til, at de voksne omkring dig helt kan give dig, og det er ikke i orden.

Hvis man oplever ikke at blive set og hørt, bliver man usikker og mister modet og tror på, at man er god nok. Jeg håber, du kan finde lidt mere af dit mod frem og få snakket med din klasselære, så I sammen kan finde en løsning, og du kan få fortalt, hvordan du har det. Du kan som en hjælp bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Måske kan du vise det til hende?

Hvis det hele er for meget, kan du ringe til BørneTelefon 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Vi har åbent alle dage 11-23.

De kærligste hilsener fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.