Min kæreste er Trans, og jeg føler mig ensom.

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, der søger hjælp..

Jeg fik af vide, at jeg skulle gå til børnetelefonen, selv hvis det ikke var totalt nødvendigt..
Men jeg har det her problem med, at min kæreste vil gerne være pige, og jeg støtter ham fuldstændig, men det er også rigtig svært for mig. Jeg kan ikke snakke med nogen om det, da jeg ikke har særlig mange venner.. Derfor føler jeg mig også rigtig ensom i hverdagen, fordi jeg netop ikke har særlig mange at snakke med.

Og så føler jeg bare, at alt er min skyld, og det før mig til at cutte og græde næsten hele tiden..
Jeg ved ikke hvor dybt jeg skal gå, men jeg har prøvet at gå til psykolog, og det hjalp lidt, men problemet var, at det var om noget helt andet.
Nemlig derhjemme, hvor jeg ikke føler mig helt så velkommen og tilpas altid.

Min far er virkelig antisocial, og så føjter han rundt med nogle kvinder.
Men min mor siger altid til mig, at jeg ikke skal tage alle andres følelser ind. Og det har jeg svært ved ikke at gøre. Derfor tager jeg rigtig meget på mig selv, og jeg er ret så sikker på, at jeg har ramt kulkælderen.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig.
Tak:)

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige

Først vil jeg sige til dig, at det var et godt råd du fik om at kontakte BørneTelefonen, så du kan åbne op omkring dine tanker.

Dernæst synes jeg, at du er meget modig at gøre det! og du er altid velkommen til at kontakte os igen. Lige meget om du synes, det er nødvendigt. Vi er her for at hjælpe.

Du skriver, at din kæreste gerne vil være en pige Det forstår jeg godt kan være svært for dig. Men hvor er det flot, at du vælger at støtte din kæreste alligevel!

Det kan være svært at tale med andre om, at ens kæreste er trans – ikke mindst hvis man er i en periode, hvor man ikke har så mange venner. Heldigvis har du mulighed for at tale med andre om den situation, du og din kæreste er i: Du kan læse mere og få samtaler hos Sexlinien og LGBT: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/transkoen-og-ciskoen og https://lgbtungdom.dk/

Jeg forstår på dit brev, at du føler skyld i forhold til alt ?  Måske tænker du, at der må findes grunde til, at du føler dig ensom – og ikke føler dig tilpas eller velkommen i dit eget hjem, som du skriver? Men du er ikke skyld i disse grunde, selvom det måske  lige nu føles sådan.

Det kan være svært at hjælpe sig selv i en situation, hvor man føler skyld og ‘forkerthed’. Du har brug for at tale med nogen. Derfor er det godt, at du tager fat i os. Måske har du også mod til at fortælle andre voksne om det, du tænker og føler? Kan du for eksempel tale med din mor om, at du ikke altid føler dig tilpas og velkommen hjemme?

Jeg bliver faktisk lidt i tvivl. For det lyder som om, at du ikke helt kan forholde dig til din mors råd (for eksempel rådet om ‘ ikke at tage andres følelser ind’). Det kan jo være svært, når noget føles helt forkert: Du skriver for eksempel at din far er anti social og render rundt med nogle kvinder.

Det kan være svært at åbne sig for andre, især hvis man ikke rigtig tror på, at ens mor eller andre mennesker kan forstå en og hjælpe. Derfor er det så godt, at du har skrevet herind, for jeg kan mærke, at du har behov for at tale med nogen om situationen. Måske kan du tænke over, hvem du så kan bruge?

Du kan måske bruge din lærer eller en anden voksen fra skolen? Kan du bruge sundhedsplejersken? Hvem kunne du få tillid til og have lyst til at tale med? Kunne du prøve at komme til psykolog igen? Du skrev, at du sidst gik til psykolog om noget andet, men måske I kunne tale om det, som er aktuelt for dig lige nu. Det er en god ide at tale med din psykolog om din følelse af ‘skyld’ og andet – du bestemmer også, hvad I skal tale om….

Du har ret til at blive behandlet med respekt og dine forældre skal gøre dig tryg og yde omsorg over for dig. Hvis det alligevel føles helt umuligt at ‘nå igennem ‘ til dine forældre og andre voksne – så har du andre muligheder. Du kan i første omgang tale med en rådgivning.

Under alle omstændigheder ville det være oplagt for dig at kontakte LMS. Kender du LMS – Landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade? De ved en masse om selvskade og om, hvordan du får trappet det ned igen. De har både en side med gode råd til at stoppe, en rådgivning, og et tilbud om personligt fremmøde.

Du er altid velkommen til at ringe og få en snak med os på BørneTelefonen på 116111 hvis du har lyst til det.

Du har allerede taget dit første skridt mod at få det bedre, ved at skrive ind til os og det er meget modigt at dig!

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre med hvad du skal gøre, så du kan få det bedre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.