Brev
Min historie
Det startede omkring 6 klasse. Det var også der omkring jeg første gang indså at min mor havde et stort alkoholforbrug. Der hun første gang slog mig. Ikke i ædru tilstand.
Jeg indså første gang at problemet var der, da jeg i 6 klasse havde en veninde på besøg for første gang. Min mor væltede rundt. Lå inde i sofaen og så en film med min veninde. Jeg sagde bare at hun var træt. Den løgn har jeg har jeg brugt alt for mange gange. Jeg har brugt den for mange gange overfor, for mange forskellige mennesker. At skulle lyve overfor dem hver eneste gang de giver min mor blikket og efter kigger spørgende på mig. Dengang havde jeg et nogenlunde forhold til min far.
Jeg fik det værre og værre og i 7 klasse begyndte jeg på selvskade. Det startede ud med at jeg bare sad og nev mig selv i timerne, med armen under bordet, bankede hovedet ind i væggen, lod være med at spise. Det udviklede sig og jeg begyndte at brænde mig selv, med en lighter. Jeg begyndte at skære i mig selv. Med barberblade, med sakse. Med alt hvad der kunne skære.
Jeg startede så med at gå med sådan nogle rigtig store trøjer, for at dække mine sår. Straks begyndte folk at snakke om hvor “dårlig stil” hende den lille pige fra 7.A havde. Nogle af drengene inde fra de andre klasser begyndte at skubbe til én når man kom gående på gangen og spurgte hånligt om jeg havde været i farfars klædeskab. De ord sårede meget. For det første fordi min farfar og farmor døde flere år inden jeg blev født. Også fordi det jo ikke var fordi jeg havde lyst til at gå i de der trøjer. Det var ligesom bare muligheden for at skjule de mange sår op ad armene.
8 klasse begyndte jeg at få det bedre i skolen. Til gengæld blev det værre derhjemme. I skolen gik det bedre, jeg fik gode karakterer. Jeg stoppede med ekstra hjælp i matematik. Jeg følte mig ikke så dum længere. Min mormor og morfar døde for nogle år siden og lige siden har min mor drukket meget. Især det her år var slemt. Jeg begyndte at skære andre steder end armene. Benene, hoften, maven. Jeg skulle have den psykiske smerte ud til noget fysisk smerte, som jeg kunne håndtere.
Min far begyndte at arbejde mere og mere og var aldrig hjemme. Når han så var hjemme tog han ud og spillede fodbold. Mine forældre begyndte snart at snakke meget med andre børn om hvor fantastisk jeg var i skolen. De blærede sig med mig. Jeg følte mig som deres lille trofæ og var bange for at skuffe dem hvis jeg kom hjem med en dårlig karakter. Hver eneste gang jeg har prøvet at snakke med mine forældre om hvordan jeg har det, har de haft travlt, sagt det snakker vi om senere, jeg skal på arbejde har ikke til det pjat nu.
I skolen blev det værre. Min bedste veninde gennem hele livet holdte langsomt op med at snakke med mig. Vi var aldrig sammen. Hun var nemlig sammen med en anden pige. Stadig idag sårer det mig at se de to sammen, men slet ikke så meget som det har gjort.
Jeg mødte en dreng på facebook. Han var et år yngre end mig, men virkede så sød og oprigtig. Vi aftaltes og mødes og vi hyggede os og var ude at spise og i biografen. Lige indtil vi kom hjem til ham og skulle sove. Han startede med at ligge sig oven på mig og holde fast i mig. Jeg vil ikke fortælle mere om det. Men han var ved at voldtage mig. Jeg bad ham flere gange om at stoppe med det. Han stoppede til sidst. Næste morgen vågnede jeg ved han igen prøvede jeg kæmpede mig ud af hans greb og løb ud på vejen. Jeg blev ved med at løbe indtil jeg var langt væk.
Det er et år siden nu. Der sad jeg klokken 6 om morgenen udenfor i december. Jeg ringede til min og han ville komme og hente mig om et par timer. Han skulle nemlig til møde hvilket var vigtigere. Der sad jeg i flere timer og frøs.
Jeg fortalte ikke nogen om det. Indtil jeg mødte endnu en dreng. Først ville jeg på ingen måde åbne mig op for ham. Jeg fandt ud af at han var noget helt specielt og inden vi mødtes kendte han næsten hele min historie. Han stoppede mine selvmordstanker. Han stoppede min selvskade. Der gik flere måneder før vi kunne mødes. Den 21 maj gjorde vi endelig! Han var perfekt og vi blev kærester meget hurtigt. Vi har været sammen i 7 måneder nu.
Nu er mit problem at lige så snart jeg er ked af det, trækker jeg ham med ned. Han har selv så meget overskud, men det tager jeg. Jeg har to gange lavet selvskade mens vi har kommet sammen. Det er skide hårdt for ham, det er faktisk den eneste grund til jeg henvender mig til jer. Jeg er bange for at miste ham. For det gør jeg hvis jeg ikke snart får det bedre. Igår var jeg ved at slå op med ham. Bare for at han skulle blive glad og have det godt. Han er den eneste der betyder så meget og har betydet så meget. Han er mit støtteben og hjælper mig altid! Jeg vil bare have at han er glad. Jeg er konstant bange for at miste ham. For jeg ved at hvis jeg gør. Giver jeg op. Tager den lette vej. Selvmord. Jeg vil ikke igennem det samme helvede jeg var i før jeg mødte ham.
Jeg går nu i niende klasse. Min mor drikker stadig. Min far arbejder lige så meget. Jeg har noglegange mareridt om den nat og morgen hvor jeg var ved at blive voldtaget. Jeg har stadig lysten til at brænde eller skære hvis jeg er nede. Det kan sagtens være en masse små ting der gør udslaget. Eller en stor. Jeg ved bare at jeg vil have det bedre og ikke svigte min kæreste. Hjælp mig? Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det er rigtig godt at du har fundet på at skrive til os, for at få hjælp, for jeg forstår godt at du har brug for tale med nogle voksne om de problemer du har været i, de seneste år. Jeg tænker at du har gået rigtigt længe alene med nogle meget svære ting, og at det er meget forståeligt at du har haft det svært. Det er en stor belastning når en forældre har et alkoholproblem. Du har jo heller ikke haft så meget støtte fra din far lyder det til.
Oven i alle disse ting i din familie var du også ude for et voldtægtsforsøg. Alle de ting tilsammen er nogle meget store ting at bære på. Når ting bliver for svære at bære, er "løsningen" for den del børn og unge at vende problemerne indad og måske gøre skade på sig selv, som du har gjort. Men det er jo ikke nogen god løsning, og jeg forstår godt, at du er bekymret for, at du igen skal komme til at gøre skade på dig selv, og at din søde kæreste skal føle, at det er for meget at bære på.
Det lyder som om, at du har fundet en rigtig dejlig kæreste, som har hjulpet dig meget, og som er god at tale med. Hvor er det godt, du har ham! Jeg tænker, at det er meget fornuftigt tænkt af dig, at du også gerne vil have hjælp fra andre, for din kæreste skulle jo egentlig bare gerne være din kæreste.
Jeg tænker, at du nok godt kunne have stor gavn af at tale med en voksen om, hvordan du har det. Det kunne være sundhedsplejersken på skolen eller måske en psykolog fra PPR. Hvis du har mod på det, kan du spørge din lærer, om han/ hun kan hjælpe dig med at kontakte enten PPR eller sundhedsplejersken. Hvis du ikke har lyst til at involvere din lærer, kan du også gå på skolens kontor og spørge, hvornår sundhedsplejersken kommer på skolen.
Jeg tænker også, at din mor skal have noget hjælp, så hun kan holde op med at drikke for meget. Du fortæller, at hun har slået dig, når hun har været fuld, og det er slet ikke i orden. Den kommune, du bor i, har pligt til at hjælpe din mor med at holde op med at drikke - og til at hjælpe din familie, så du får det bedre. Du har været så modig og stærk, da du skrev brevet her til BørneBrevkassen, så jeg tænker på, om du mon også vil kunne finde mod til at fortælle på kommunen, hvordan I har det hjemme hos jer? Det kan f.eks. være ved at fortælle det til skolens sundhedsplejerske eller til en sød lærer... Men du kan også ringe direkte til kommunen og fortælle det - eller du kan skrive til kommunen. Så skal de sørge for, at din familie får hjælp.
Mange børn og unge tænker, at det lyder svært at skulle til at snakke med nogen fra kommunen og alt muligt. Her på BørneTelefonen har vi hjulpet mange børn og unge, der havde det svært derhjemme. Vi kan nemlig give dig en bisidder, som kan hjælpe med at snakke med dem fra kommunen, og som kan sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller. På den måde skal du hverken ringe selv eller tage til møde med kommunen alene - for du har altid en person med til at støtte dig. Du kan læse mere om vores bisiddere her >>, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og høre mere om, hvordan du kan få en bisidder. På BørneTelefonen sidder søde rådgivere, der er vant til at snakke med børn og unge om svære ting, så du kan roligt ringe - og hvis det er svært at få sagt, er de også rigtig gode til at give dig tid og til at stille dig nogle gode spørgmål, så det bliver lidt lettere at sætte ord på. Hvordan lyder det, synes du?
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.