Brev
Meget nærig, normalt?
Hej Børnetelfonen.
Jeg er en dreng på de 13, snart 14 år.
Jeg har her på det sidste, gået og tænkt over det med nærighed.. Jeg er selv meget nærig, og hader virkeligt at miste penge..har meget svært ved at komme over det.
Er det normalt i min alder? Det tænker jeg, det er.. da man jo umiddelbart ikke har super mange penge i min alder, og nok heller ikke tjener så mange.
Det kan godt virke lidt ligemeget, at jeg har lavet dette brev. Men nu hvor jeg har gået og tænkt så meget over det, kunne jeg kunne godt tænke mig at kunne lære at tackle det, har i evt. nogle gode råd? 🙂
Hilsen dreng på 13, snart 14 år.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år.
Jeg tror, at du har helt ret i, at det kan handle om den alder du har. De fleste har ikke ikke bare en kiste fuld af penge, de kan bruge af. Derfor er det fornuftigt at tænker over, hvad man bruger sine penge til. De kan jo hurtigt forsvinde, hvis man ikke tænker sig om.
Jeg bliver lidt nysgerrig over, hvad du mener med at miste penge? Bliver du sur, når du har købt nogle ting til dig selv, eller hvordan mister du penge?
Jeg tænker, at der er mange måder at være nærig. Det behøver ikke kun handle om penge. Dit spørgsmål drejer sig om dine penge, så det er det jeg vil svare på.
Mit råd til dig vil være, at tænke rigtig meget over, hvad du bruger dine penge på. Er det på ligegyldige ting? For så kan jeg godt forstå, at det er træls at miste penge. Men hvis du får købt noget til dig selv, som du virkelig har ønsket dig. Så tror jeg heller ikke, at du bliver frustreret over det.
Det kan også være en gave til en af dine forældre eller søskende. En ting du ved, at de virkelig vil blive glade for. Så tror jeg også, du vil mærke glæden ved at give, da man mærker, hvor glad den anden bliver. Ting til en selv eller gaver til andre behøver ikke være koste mange penger for at være dyrebart. Hvis man tænker lidt kreativt, så kan man finde på mange ting, der kan betyde meget for andre og for en selv.
Penge har købsværdi. Køber du noget har den ting også en værdi, som gerne skal være lige med prisen. Men følelsen af værdi er forskellig. Et godt venskab har også værdi - og her kan man også være nærig og man kan være generøs, som ven...  Det behøver ikke at handle om penge, men om de følelser og oplevelser man har sammen eller for den ting, man har købt.
Jeg er lidt usikker på, om jeg får svaret helt præcist på det du spørger om. Derfor synes jeg det er en god samtale, du kunne have med dine forældre. En samtale omkring, hvad nærighed er og hvordan man kan tackle det, hvis synes man er nærig.
Så mit bedste råd til dig, vil være at få snakket med en voksen, som er tæt på dig og som du kan snakke godt med. Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om det eller andre ting.
Kærlig hilsen BørneTelefonen