Brev
Måske mentrusion
Hej..
jeg er en pige på 11 år
og jeg har haft udflåd rigtig rigtig længe, flere år!
Og her for godt et halvt år siden begyndte jeg at bløde, vi var ikke sikre på om det var mens, men det troede vi.
Jeg var rigtigt bange for det jeg kunne ikke lide følelsen af det!
Jeg er vandt til at være mors lille pige og derfor syntes jeg det er virkelig surt at jeg begynder at udvikle mig..
men efter det begyndte at bløde fik jeg enormt ondt i maven så vi tog til lægen flere gange men han kunne ikke finde ud af hvad det var.
Vi var der rigtig mange gange og til sidst fandt han frem til det nok var en form for mave syre..jeg havde ondt i maven i næsten 2 måneder, og var derfor ikke i skole. Jeg var rigtig glad da jeg enlig kom tilbage og har ikke blødt siden. Indtil Idag!
Jeg har lige været oppe og slås med en pige lad os kalde hende A..A og jeg har aldrig været gode venner, men dagen i dag er vores hidtil største slås kamp! Vi sparkede og slo hinanden!!
Min mave syre var faktisk kommet igen men der var ingen der troede på mig så jeg blev sendt i skole alligevel..da jeg kom ud på toilettet brækkede jeg mig af ren angst jeg var så sur på den lille *** havde bare lyst til at!…
da jeg brækkede mig tænkte jeg på hende i mens og så kunne jeg mærke noget i mit underliv!
Jeg satte mig straks ned og begyndte at tisse, mit tis var ikke tis det var ren blod..
jeg er meget bange og ved ikke hvad jeg skal gøre..
knus den bange pige..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det er skræmmende, når kroppen begynder at forandre sig, især når man samtidig har problemer med mavesyre og veninder i skolen.
Det lyder til, at du har et tæt forhold til din mor, og det er dejligt, hun kan hjælpe dig, når du har brug for det.
Øget mavesyre og smerter i maven hænger ofte sammen med, at man går og bekymrer sig meget. Mon det også er derfor du er ekstra irriteret på pigen fra din skole i øjeblikket? Det er en rigtig god idé igen at snakke med din læge om dine mavesmerter og bekymringer omkring din blødning, lægen vil kunne give dig et svar, så du ikke skal gå og bekymre dig. Håber du derfor vil fortælle din mor, hvad du har oplevet, så hun kan hjælpe dig med at få talt med lægen.
Derudover kunne du måske også snakke med din mor og en lærer omkring konflikten med ”A.A.” ? Det lyder jo til, at du er glad for din skole, og jeg tænker, det er vigtigt at få konflikten stoppet, så du igen kan være tryg ved at gå i skole.
Det er ikke altid lige sjovt, når man får sin menstruation første gang. I starten kan blødningerne være meget uregelmæssige og komme med flere måneders mellemrum. De er også ofte ledsaget af en ubehag eller trykken i underlivet, og nogle gange endda smerter. Det er ikke farligt, men kan være meget ubehageligt. Jeg synes, det er vigtigt, at du får snakket med fx din mor omkring dine bekymringer. Ofte kan sundhedsplejersken også komme med gode råd, og måske endda tale med hele klassen om kroppens udvikling.
Jeg kan godt forstå, det er en periode, som kan give anledninger til bekymringer. Det er også ret tidligt, at du har fået din menstruation, men husk vi alle er jo forskellige. Det lyder heldigvis til, at du har god støtte fra din mor. Jeg er sikker på, at selvom du føler din mor ser dig som hendes lille pige, så vil hun støtte dig også nu, hvor du er i gang med at udvikle dig til en ung pige.
Pas godt på dig selv,
Kram fra Børnetelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.