Måske mentrusion

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det er skræmmende, når kroppen begynder at forandre sig, især når man samtidig har problemer med mavesyre og veninder i skolen.

Det lyder til, at du har et tæt forhold til din mor, og det er dejligt, hun kan hjælpe dig, når du har brug for det.

Øget mavesyre og smerter i maven hænger ofte sammen med, at man går og bekymrer sig meget. Mon det også er derfor du er ekstra irriteret på pigen fra din skole i øjeblikket? Det er en rigtig god idé igen at snakke med din læge om dine mavesmerter og bekymringer omkring din blødning, lægen vil kunne give dig et svar, så du ikke skal gå og bekymre dig. Håber du derfor vil fortælle din mor, hvad du har oplevet, så hun kan hjælpe dig med at få talt med lægen.

Derudover kunne du måske også snakke med din mor og en lærer omkring konflikten med ”A.A.” ? Det lyder jo til, at du er glad for din skole, og jeg tænker, det er vigtigt at få konflikten stoppet, så du igen kan være tryg ved at gå i skole.

Det er ikke altid lige sjovt, når man får sin menstruation første gang. I starten kan blødningerne være meget uregelmæssige og komme med flere måneders mellemrum. De er også ofte ledsaget af en ubehag eller trykken i underlivet, og nogle gange endda smerter. Det er ikke farligt, men kan være meget ubehageligt. Jeg synes, det er vigtigt, at du får snakket med fx din mor omkring dine bekymringer. Ofte kan sundhedsplejersken også komme med gode råd, og måske endda tale med hele klassen om kroppens udvikling.

Jeg kan godt forstå, det er en periode, som kan give anledninger til bekymringer. Det er også ret tidligt, at du har fået din menstruation, men husk vi alle er jo forskellige. Det lyder heldigvis til, at du har god støtte fra din mor. Jeg er sikker på, at selvom du føler din mor ser dig som hendes lille pige, så vil hun støtte dig også nu, hvor du er i gang med at udvikle dig til en ung pige.

Pas godt på dig selv,

Kram fra Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.