Brev
Må vi gerne rejse til Stockholm alene?
Vi er 4 veninder, der alle sammen er helt vilde med One Direction (British Boyband)…
Der er lige åbnet en 1D World i Stockholm, og der ville vi gerne tage hen i sommerferien. Men 3 af os er 13 år, og den fjerde er kun 12 år. Jeg ville derfor gerne høre, om man gerne må tage til Stockholm uden sine forældre, altså hvis de har givet tilladelse Vi havde tænkt os at køre med tog derhen, og overnatte der henne.
Hilsen en forvirret pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Hvor er det fedt at læse, at I er en gruppe veninder, som har en fælles forkærlighed for et band. Jeg ved fra samtaler med andre piger, at One Direction har rigtig mange fans i Danmark. Måske nogle af dem ikke ved, at der er åbnet en 1D shop i Stockholm og bliver glade for at læse med i jeres brev til BørneBrevkassen.
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil til Stockholm og se den shop, og jeg tænker også, at det vil være en stor oplevelse, I vil få sammen. Du skriver, at I vil køre i tog og overnatte deroppe. Stockholm ligger ret langt væk, det tager lang tid og det koster også en del penge at komme derop. Har I undersøgt, hvor I ville have mulighed for at bo, og om der er nogle regler for, om man må bo på hotel i Stockholm, når man er under 18 år? Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om I har talt med jeres forældre om, at I gerne vil på denne tur i sommerferien?
Når du spørger, om man må tage tog til Stockholm alene, hvis man har sine forældres tilladelse, så er svaret ja, det må man godt, men jeg er ikke sikker på, at I får lov at indkvartere jer på et hotel, når I er under 18 år. Det skal I nok høre om på det hotel, I overvejer at overnatte på.
Inden I planlægger turen helt færdigt, så får jeg lyst til at give jer et råd, som jeg håber I vil overveje, er det okay? I er fire veninder, og jeg tænker, at I også er fornuftige og vil passe på hinanden, men I er alligevel ikke så gamle, at jeg vil anbefale jer at tage af sted, uden at der er en voksen med til at støtte og hjælpe jer. Kunne det være en idé, at I spørger en eller flere af jeres forældre, om de vil deltage i sådan en tur sammen med jer? Måske vil det også være en god oplevelse for dem at være vidne til den glæde, sådan en tur vil give jer... Hvordan synes du, det lyder?
Jeg håber, at du og dine veninder kan bruge mit svar, så I nu er lidt klarere på, hvad I nu skal gøre. Hvis I ønsker at få flere råd eller bare tale mere om jeres store ønske, så er I velkomne til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvor der sidder dygtige rådgivere klar til at tale med jer.
Mange kærlige hilsner til dig og dine veninder fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.