Lommepenge og børnepenge

Jeg er en dreng på 14 år. En af mine venner har lige sagt at han vil få 1000 kr mere i lommepenge OM MÅNEDEN pga børnepenge/børnebidrag. Hvad er børnepenge og børnebidrag? Har læst lidt om det men forstår det stadig ikke helt. Der står at det er penge der går til moren. Vælger hun så selv om hun vil give mig det?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt du skriver, jeg kan godt forstå du er forvirret, det er ikke altid let at forstå hvordan systemet funger.

Først vil jeg fortælle dig at børnepenge og børnebidrag er to forskellige ting. Men uanset hvad det er din vens mor får, så har du ret i at det går til hende. Så det er op til hende, om hun giver det til din ven.

Hvis der er tale om børnepenge så er det penge ens forældre får fra staten til man er 18 år – de bliver givet til den forældre man bor hos.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvor mange penge det er. Da det afhænger af mange ting, fx. hvad man for i løn og hvor gammel barnet er.

De penge skal bruges til, at man kan tage sig af sit barn altså købe mad, tøj osv., så de fleste forældre beholder dem til deres faste udgifter. Derfor er det ikke sikkert din mor har nogle at give dig, og det er heller ikke noget hun skal.

Børnebidrag er penge den forældre man bor hos får, hvis ens forældre er skilt. Den forældre man ikke bor hos, skal sende penge til den, man bor ved. Dette er for at den forældre, der tager sig af barnet, ikke står alene med udgifterne.

De penge ligger på ca. 1.460 kr. om måneden (det kan variere). Det lyder som om, at det kan være dét, din ven har snakket om.

De penge er også noget ens forældre vælger hvordan bliver brugt, så dem kan du heller ikke forvente at få del af.

Jeg kan sagtens forstå hvis du havde håbet at du kunne få nogle flere lommepenge. Men de penge din forældre får, burde jo allerede blive brugt på dig. Selv om det ikke altid er åbenlyst så bidrager de jo til mad, tøj og måske ferier.

Håber jeg har besvaret dit spørgsmål, og hvor er det godt du søger svar.

Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.