Lavt selvværd og meget mere

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 14. Jeg bruger min fritid på sport mm. Jeg føler ikke jeg har nogle venner og selvom jeg føler jeg har 1 eller 2 jeg kan snakke om alt med føler jeg de vælger mig fra.

Jeg har det heller ikke nemt i skolen da jeg også er ordblind… Jeg kan ikke lide at række hånden op i timerne da jeg også er bange for jeg siger noget forkert og alle vil grine og drille mig med det.

Hvis drengene begynder på at kalde mig noget som luder osv for at irritere tør jeg ikke at sige stop da jeg er bange for de vil kalde mig tyk, grim mm.

Jeg træner 3-4 gange om ugen men føler stadig jeg er meget tyk selvom min BMI ligger helt normalt da det er noget vi har tjekket fordi min mor er ret af at høre på jeg siger jeg er tyk….. Jeg er bare ikke en af dem gud valgte sku være flotte og derfor tager jeg det også til mig hvis en veninde for sjov siger du grim for i mine øjne er jeg en af de grimmeste personer..

Jeg har også mange veninder som siger hele tiden du er tynd og flot men for mig hjælper det ikke jeg kan ikke forstå om det bare er noget de siger eller om de mener det…

Jeg har også tænkt på i 2 år ca om jeg burde snakke med en psykolog for kan ikke få ordne ud når min mor spøger for hun siger bare altid det samme og hun er min mor så det skal hun sige…. Jeg har dig været til en psykolog før men følte mig ikke tilpas da min mor også sad inde i rummet og den gang handlede det om noget andet…

Håber i kan hjælpe

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Du har gjort dig rigtig mange tanker, kan jeg se i dit brev. Jeg tænker, du holder fast i dit eget ønske om, at du gerne vil tale med en psykolog eller måske en anden fagperson, som kan hjælpe dig med dine tanker om dig selv.

Nu ved du, at det ikke dur for dig, at din mor sidder der, når du skal tale med psykologen om dine tanker – og det må du gerne sige til din mor.

Desuden har du ingen pligt til at lade din mor deltage i din samtale med en psykolog eller en anden fagperson, som skal hjælpe dig. Det er din private samtale.

Jeg tror på, at din mor vil respektere, hvad du siger. Det lyder nemlig som om din mor rigtigt gerne vil have, at du har det godt og at hun gerne vil hjælpe dig.

Det lyder som om, du er holdt op med at lytte til, hvad din mor siger til dig fordi du hører det som om, at hun siger de samme ting hele tiden. Det gør hun muligvis også – måske fordi hun mener, hvad hun siger. Og dine ører kan ikke høre det – fordi hun er din mor.

Det er måske lidt ærgerligt men dét, tror jeg, rigtigt mange mennesker kender til. Man kan godt blive lidt døv over for hinanden, når man kender hinanden rigtigt godt og når man er knyttet til hinanden. Desuden har din hjerne måske besluttet for sig selv, at det er sådan, som du tænker – selv om både din mor og dine veninder siger nogle helt andre, gode ting til dig om dig. Det er der mange, der kender til. Derfor kan det være enormt hjælpsomt at få nogle fif fra en psykolog eller en anden fagperson om, hvordan man arbejder med sine egne tanker. Du kan også prøve at lave vores øvelser for selvværdet, du kan finde her på vores side: Selvværdsøvelse

Du fortæller om, at du ikke tør sige noget på klassen og du fortæller om, at både drenge og piger kan sige ting til hinanden og til dig, som er ret trælse og ikke særligt søde.

Jeg vil sige til dig, at de ting, kan din skole godt arbejde med, sådan at I kan få en god måde at være på i klassen med hinanden.

Der er nogle regler om, at skolen skal sørge for, at eleverne har det godt, både med hinanden og med de voksne – og at det er de voksnes ansvar, i første omgang, med hensyn til, at eleverne klarer sig godt med de faglige ting og med de sociale ting, når de er i skolen.

Jeg tror på, at ethvert menneske får det træls med at blive kaldt luder og grim og tyk og sådan nogle ting og det er ret underligt, at vi siger ting til hinanden, som vi selv ville blive kede af, hvis de blev sagt til os.

Jeg tror såmænd på, at dine klassekammerater er okay – men at I, hver især, er i gang med at lære, hvem I er og hvordan I skal være sammen med hinanden.

Mens man lærer, laver man også fejl og det tror jeg også, dine klassekammerater vil tænke om det, når I alle sammen er blevet ældre og klogere. Mens I lærer, skal de voksne hjælpe jer.

Min pointe er, at din lærer og din skole skal hjælpe med, at I opfører jer okay med hinanden i din klasse, så I alle kan have det rart og lære de ting, som skolen kan lære jer. Men, din lærer og din skole har brug for at vide, at der er et problem.

Måske er det en ting, som din mor kan hjælpe dig med at fortælle til din lærer, så læreren også ved, at der skal hjælp til.

Måske er det sådan, at nogle af de andre børn i din klasse også synes, det er træls at blive kaldt for dårlige ting. Måske holder de sig også tilbage med at sige noget på klassen fordi de ikke vil drilles.

Måske er det noget, I har talt om nogle gange og nu mangler I at fortælle om det til jeres lærer eller en anden voksen, der kan sige det videre.

Du  kan tænke over det og måske tale med din mor om det. Som sagt, lyder det til, at din mor gerne vil hjælpe dig med at få det godt. Så, dette her kan hun måske hjælpe dig med, hvis du beslutter det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du får brug for det, er du velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen og tale videre med en af de mange voksne, der sidder klar ved telefonerne, sms og chat på 116111.

Du kan overveje at vise mit svar til dig til din mor, hvis du tænker, at hun lettere forstår, hvordan hun kan hjælpe dig.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.