Lån af fars computer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke må have været rart at finde ud af, at din far har været inde på en porno-side. Og jeg kan forestille mig, at det ikke har været din fars mening, at du skulle finde ud af det. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Porno er noget, som mange voksne faktisk ser – både mænd og kvinder. Også selvom der ikke er mange voksne, der snakker om det. Så derfor er der ikke noget unormalt i, at din far har set porno. Og det gør ikke at dine forældre skal skilles. Dine forældre kan nemlig sagtens stadig være rigtig glade for hinanden. Når man ser porno, er det ikke det samme som at være utro. Og der er heller ikke nogen grund til at være bekymret for, om din far vil gøre noget ved dig, når du bliver ældre. Så alle de ting behøver du heldigvis ikke skulle gå rundt og være bange for.

Du spørger, om du skal ignorere det. Om du skal det, kommer helt an på, hvad du har det bedst med. Måske synes du, at det kan være grænseoverskridende at tale med din far eller mor om det, du så på din fars computer. Og det kan jeg godt forstå. De fleste børn har nemlig ikke lyst til at tale om deres forældres sexliv. Istedet kunne du overveje at fortælle dem, at du ved et uheld er kommet til at se porno på nettet. Og at du ikke har det så godt med det. Så kunne I få en snak om, hvad porno er. Sammen kan I også læse BørneTelefonens gode råd om porno på nettet. Her er nemlig også gode råd til forældrene: https://www.bornetelefonen.dk/tema/porno-paa-nettet

Hvis du stadig går rundt og er bange for nogle af de ting, du har skrevet om i dit brev, er det rigtig vigtigt, at du finder nogen, du kan snakke med. Og hvis du ser ting på internettet, du ikke har det godt med, er det også rigtig godt at fortælle det til nogle voksne. Måske har du en sød lærer eller pædagog, du har tillid til? Nogle gange kan det være lidt svært at starte en snak. Måske ved man ikke helt, hvordan man får det sagt. Hvis du også har det sådan, kunne du måske vise dit brev til ham eller hende? Og måske også mit svar? Lærere og pædagoger vil rigtig gerne snakke med børn – også om de svære ting.

Derudover er der jo din veninde. Måske har du ikke lyst til at fortælle hende, at din far har set porno. Men I kunne måske få en snak om, hvad porno er? For det er sikkert også noget, I eller nogle af jeres klassekammerater vil støde på, når I er på nettet. Selvom man ikke søger på porno, kan det nemlig sagtens dukke op, når man klikker sig rundt på nettet. Og så kan man blive ret forskrækket. Sammen kunne I også kigge på BørneTelefonens gode råd om porno.

Jeg håber, du er blevet beroliget ved at læse mit svar. Jeg synes, du er super sej, at du skriver herind med noget, mange andre måske selv ville gå rundt og få det dårligt med. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.