Brev
kunstner med præs
Kære Børnetelefonen
Som i nok kan se på den mærkelige overskrift, er jeg en kunstner med præs.
Jeg elsker at tegne og male, og hele mit liv er bygget op på mine evner som kunstner. Jeg tegner hver dag. Og jeg elsker det. Det er den eneste mulighed jeg har, for at være mig selv 100%
Alle forventer at jeg bliver til noget stort en dag. De siger alle, at jeg vil blive kendt, og tjene en masse penge. Men er jeg så god som de siger? Hvis jeg ikke kunne tegne, hvad kan jeg så? Hvem er jeg så?
Det giver mig et enormt præs. Jeg føler, at jeg skal udvikle mig hver dag, og jeg er bange for, at det er ved at udvikle sig til en sur tjans at tegne.
Jeg har altid været en enormt introvært person. Der har aldrig været nogen med samme interesser som mig, og jeg har desværre også skiftet skole adskillige gange. Jeg kan ikke dele mine problemer med nogle. Det får mig til at føle mig så alene.
Jeg ved ikke rigtigt om i forstår det. Det er meget kompliceret – selv for mig..
Jeg ved heller ikke hvad i skulle kunne hjælpe med. Jeg havde vist bare brug for at få det ud.
kh “kunstner med præs”
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor er det skønt, at du har fundet en ting at lave, hvor du kan føle dig 100 % dig selv. Det er en kæmpe ting, at du i en alder af 13 år allerede ved, hvad der gør dig glad, og det fortæller mig, at du er en stærk pige, der kender dig selv godt.
Du slutter dit brev af med at skrive, at du måske bare havde brug for at få tingene ud, hvilket er rigtig fint. Nogle gange kan det hjælpe bare at få sagt tingene højt eller få dem skrevet ned. Jeg ved godt, at du fortæller, at du ikke har nogen at dele dine problemer med, men kunne der måske alligevel være en, som du stoler på, og som kan lytte til dig? Det kunne måske være dine forældre, en søster eller en mormor? For som du selv skriver, har man brug for at få tingene ud, og måske vil det kunne hjælpe dig at tale med en om det, som er der for dig? Det kunne også være din klasselærer?
Det lyder som om, at du lever med et stort pres fra folk omkring dig. Det kan være rigtig hårdt, at folk omkring en har store forventninger til en, men de gør det, fordi de tror på dig og ved, at du er rigtig dygtig.
Jeg ved godt, at du fortæller, at ved at tegne kan du være 100 % dig selv, men kunne det måske være en idé at fortælle folk, at du holder en pause? Så kan du jo selv bestemme, om du i virkeligheden holder pause, men hvis du nu sagde til folk, at du havde brug for en pause, så kan det være, at du ikke vil føle det pres fra dem?
Du skriver også, at du er bange for, at det udvikler sig til en sur tjans, og det ville jo også være ærgerligt. Måske er der noget andet, du også brænder for at prøve, som du i en periode kunne bruge lidt mere energi på? Jeg siger ikke, at du skal opgive eller stoppe med at tegne, du skal gøre lige præcis det, du har lyst til og ikke hvad andre siger eller tænker at du skal.
Det kan være super svært at følge sit hjerte, når andre siger alt muligt, men prøv at lytte til det. Hvad vil DU gerne?
Du er altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen hvis du har brug for at snakke mere. Vores telefonnummer er 116 111.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen