Konverter til Islam..

Hej BørneBrevkasse..
Jeg er en pige på 14 år, med et problem som fylder meget i mit liv, og altid har gjort. Jeg er født i en Kristen familie, og vi har altid holdt jul og andre Kristne helligtider.. Jeg har aldrig brudt mig om det, og følt at det var forkert.. Jeg får det direkte dårligt af det.

I cirka 3 år har jeg heller ikke spist svinekød, og jeg væmmes helt ved tanken om at skulle spise det igen.. Jeg har aldrig rørt alkohol, og kommer aldrig til det. Når jeg ser min mor drikke vin bliver jeg knust inden i. Jeg har ikke ret mange venner, men dem jeg har er alle muslimske, og derfor har jeg altid haft dyb respekt for Islam, selvom jeg har en meget racistisk familie. Min bror er nok den værste, han har lige siden jeg var helt lille altid sagt ”Du må ikke lege med de brune børn”, og da jeg var lille og ikke forstod det, grinede jeg bare..

Men da jeg så begyndte at blive ældre og få venner, og han så så de ikke var danske begyndte han at kalde mig ting som ”Perker unge” eller ”Landsforræder”, hvilket jeg syntes er barnligt når han trods alt er voksen. Min søster er ikke direkte racist, men hun nedstirre dem og taler ikke pænt til folk med muslimsk baggrund. Det føler jeg mig meget gerneret af, for jeg føler mig ikke selv som en Kristen, men derimod som en muslim.

Min mor holder sig neutral, men kommer engang imellem med en lille bemærkning om at jeg skal finde danske venner, ellers flytter vi til en by hvor der ikke bor særligt mange muslimer. Jeg bliver rigtig ked af den måde de er på, for jeg forstår det virkelig ikke..

Min bror og søsters mand siger også ”Hvis du nogensinde kommer hjem med en perker dreng skyder vi jer begge” – og når de siger det mener de det virkeligt. Jeg er knust inden i, for jeg tror på Allah (swt), jeg tror på han er den eneste hersker og jeg tror på alt der står i Quran. Jeg har læst lidt af Quran, og jeg ser mange arabiske videoer på nettet om Islam.. Og når jeg ser/hører det føler jeg mig som et menneske, og ikke som en vantro eller et forkert menneske..

Det er meget svært for mig at forklare hvad jeg føler, for jeg har aldrig prøvet det før. Jeg er ikke flov over Islam, overhovedet! Men jeg kan ikke fortælle min familie om det her.. Jeg vil virkelig gerne konvertere når jeg bliver ældre, men jeg har brug for hjælp.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg er bange for hvad min familie vil sige.. De vil blive meget sure og skuffet over mig, og de vil nok (desværre) også slå hånden af mig, for de kan virkelig ikke forstå det her.. Jeg har ikke nogen at tale med det om, men jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem.

Med venlig hilsen mig..

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det er super godt, du skriver hertil, for det virker til du har meget at forholde dig til.

Det må være rigtigt svært for dig at stå i sådan en vanskelig situation, som du gør. Jeg tænker på, om du kan starte med at tale med din familie om, at du ikke har det så godt med at gå kirke f.eks. juleaften. Jeg ved ikke, om du er konfirmeret, men tænker næsten, at du allerede dengang også har haft nogle diskussioner med din familie..? Alt efter hvordan disse snakke er gået, var det så en ide at referere til dem?

Det må være rigtig svært for dig, når din familie og specielt din bror kommer med racistiske udmeldinger omkring dine muslimske venner. Tror du, det kunne få ham til at stoppe, hvis du fortæller ham, at du bliver ked af det, når han siger sådan?

Når du gerne vil konvertere til Islam, tænker jeg, om du føler dig presset imellem din familie og dine kammerater og den baggrund, de har? Jeg ved ikke, hvor meget du har deltaget i dine muslimske kammeraters hverdag med Islam, eller hvor meget du og dine kammerater taler religion?

Hvis du vil konvertere til Islam, er det i princippet ret simpelt, og du skal rette henvendelse til en moske. I moskeen fortæller du, at du gerne vil konvertere, og Imamen på stedet vil så have en samtale med dig. Ud fra den samtale vil han vurdere, om du er klar til en sådan proces. Du skal udtale den muslimske trosbekendelse (Shahadah), og der er også nogle andre ting, du skal, som han kan fortælle dig mere om end jeg kan.

Det er en stor beslutning, og normalt er det ikke noget, jeg anbefaler at gøre uden først at have talt godt med sine forældre om det. Men samtidig kan jeg godt se fra din beskrivelse af din familie, at du slet ikke føler, at de forstår dig og dine tanker, så jeg kan godt se dit dilemma. Selv om du virker meget sikker på, hvad du vil, så vil jeg alligevel opfordre dig til at få talt det godt igennem med nogen, som kan hjælpe dig med at få vendt de forskellige tanker om, hvilken betydning det kan få for dit liv i fremtiden. Kender du mon nogen, som du tænker ville lytte til dig og være åben og støttende for dig?

Selv om det lyder selvmodsigende, tænker jeg, om det kunne være en mulighed for dig, at kontakte jeres lokale præst?

Det råd kan måske lyde lidt mærkeligt, men en præst kan godt være super god at tale med, specielt i situationer hvor de valg, man går og tænker over, kan være udfordrende.

Hvis det stadig er vanskeligt for dig at forholde dig til, er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke videre med en rådgiver.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.