Brev
Kommunen
Hej brevkasse.
Jeg er en fjortenårig pige, som er ret rasende på kommunen. Jeg har tænkt mig at sende et brev til dem, men tror I at de vil tage det seriøst? Måske ville de nok bare tænke:” Haha, hun ved intet om politik!” men de har måske brug for at høre børns ord om deres valg! børn ser ting som voksne ikke ser..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev.
Ud fra det du skriver i dit brev, vil jeg gætte på, at du har en sag i din kommune..? Måske du har følt dig overset og ikke lyttet på..?
Ligegyldigt hvad så tænker jeg, at dine tanker skal frem i lyset! Så du skal selvfølgelig skrive kommunen et brev, men mon du vil have hjælp til dette..?
Her i Børns Vilkår har vi nemlig børnebisiddere, som er et gratis tilbud til dig, som er barn eller ung, og som har brug for en voksen, der kan støtte dig, når du gerne vil "råbe" kommunen op og/eller skal til møder i kommunen.
En børnebisidder er en voksen med et godt kendskab til lovgivningen og børns rettigheder, som kan rådgive og vejlede dig gennem et sagsforløb. Børnebisidderen tager med og støtter dig til møder i kommunen eller hos andre myndigheder og sikrer, at du bliver hørt, og at dine rettigheder bliver respekteret...
Hvis du tænker, at det kunne være en hjælp for dig - og du måske ikke kan komme i tanke om andre voksne, der kan hjælpe og støtte dig, så vil jeg råde dig til at ringe til vores BørneTelefon på 116 111, og fortæl at du måske gerne vil have en bisidder!!
Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.