Brev
“Kok med pres på”
Hej, jeg er rigtig god til at lave mad og interesser sig meget for det og alle jeg kender siger at jeg vil blive en rigtig god kok osv.
Problemet er bare at jeg ikke vil være kok.
Jeg syntes at det lægger et stort pres på mig fordi alle siger at jeg skal være kok selvom jeg ikke selv vil være det, for hvem er jeg for dem hvis jeg ikke skal være kok?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Hvor er det godt, at du har fundet glæden ved at lave mad, og at andre tilmed roser dig for din madlavning. Selvom andre siger, at du vil blive en god kok er det ikke sikkert, at de mener at det er du skal være. Men det kan føles som et pres.
Mit råd til dig er, du skal vælge at blive lige præcis det, som du selv ønsker. Nogen vil måske forsøge at påvirke dig, ved at rose dig, som med din madlavning. Det betyder bare ikke, at man nødvendigvis skal vælge den retning!
Du skriver, at du ikke vil være kok, betyder det, at du allerede ved, hvad du vil være?
For på mig lyder det til, at du går og tænker meget over, hvad du ønsker at være. Det er meget normalt at undersøge de forskellige områder, man kan uddanne sig og arbejde indenfor. Mange er i tvivl og det tager nogle år at vide, hvad man egentlig helst vil.
Hvis du ønsker det, kan den UU-vejleder, der er tilknyttet din skolen, hjælpe dig med informationer om den retning du ønsker at arbejde indenfor.
Har du spørgsmål til det jeg skriver eller har brug for råd, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111.
Kram fra BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.