Brev
kønsvorter, hvordan går jeg til lægen?
Hej.
Jeg har en kønsvorte i mit underliv, og vil helst undgå at sige det til mine forældre eller andre.
Jeg vil gerne til lægen og få det tjekket, men er bare lidt usikker på om man bare skal møde op hos lægen, eller om man skal ringe derop først eller hordan?
Man kan også godt gå til lægen uden nogle ved det ikke? så det kun er lægen der ved at man har været der?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år
Mange tak for dit brev omkring hvordan du går til lægen. Det er godt du skriver herind og jeg vil gerne hjælpe dig med at komme afsted til lægen, for jeg er enig med dig i, at det er nødvendigt at søge læge, når man er bekymret for at have en kønssygdom.
Du skriver at du er lidt usikker på om du bare kan møde op eller om du skal ringe derop først. Hertil vil jeg svare, at næsten alle læger foretrækker, at man ringer til dem først og bestiller en tid. Du kan måske se på nettet hvornår din læge har telefontid og ellers på plejer det at blive oplyst på en telefonsvarer hvis du ringer uden for deres telefontid. Det kan også være, at din læge har webside, hvor du kan skrive til ham/hende via webkonsultation. Hvis du har adressen til din læge, vil du kunne søge på navnet eller det lægehus, hvor din læge er. Din læges adresse og telefonnummer står på dit sundhedskort eller sygesikringskort, som det hed tidligere.
Nogle læger har også telefontid, hvor man kort kan snakke om det man bøvler med, så vil lægen vurdere om du skal komme ind eller om det kan klares på anden vis. Det kan også være, at det udelukkende er sekretæren, der besvarer tidsbestillinger. Sekretæren vil måske spørge, hvad du skal tale med lægen om og hvis du tør, så vil det være godt at fortælle, at det er fordi du vil undersøges for kønsvorter, da du tror du har fundet en. Det er helt normalt for læger og sekretærer at høre om den slags ting, så de synes helt sikkert ikke det er pinligt, selvom du måske er genert omkring det.
Det kan derfor være en god idé at være et privat sted, når du ringer, så du har mulighed for at svare på sekretærens spørgsmål. Hvis du er nødt til at ringe i skoletiden kan du måske lige aftale med læreren, at du lige går ud, da du er nødt til at ringe til lægen for at bestille en tid.
Da du er over 15 år kan du godt blive undersøgt af din læge og blive behandlet for evt kønssygdom, uden at dine forældre nødvendigvis får det at vide, så det skal du ikke være nervøs for. Måske er det vigtigt lige at snakke med læge om, også. Men det kan måske alligevel være godt at tale med nogen om det, så du ikke skal gå alene med det. Hvis du har en veninde, du stoler på, kan du måske spørge om hun vil vente på dig i venteværelset mens du bliver undersøgt?
Jeg håber du har fået mod på at ringe til din læge, så du kan blive undersøgt og behandlet. Hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen. Hvis du vil læse mere om kønsvorter, kan du også kigge her på www.sexlinien.dk rådgivning, og skrive det i søgefeltet.
Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen.