Knude ved halsen

Jeg er en pige på tolv.

Jeg har opdaget en knude på siden af min hals.

Den gør okay ondt.

Når jeg drejer hovedet genere den rigtig meget!

Håber i kan hjælpe mig<3 🙁

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev, det er godt du skriver ind for det er ikke rart, at du kan mærke en knude på halsen.
 Vi har alle sammen knuder i vores kroppe - nogle af dem kaldes for lymfer og kirtler. Nogle af dem er en del af kroppens forsvar mod bakterier og virus. Fx hvis vi bliver forkølede, får halsbetændelse, influenza eller andre ting, vi kan blive syge af. Når vi bliver syge, så hæver nogle af disse lymfekirtler og bliver ømme, når vi rører ved dem.
Men jeg kan desværre ikke sige, hvorfor du kan mærke en knude på halsen, og derfor er det allerbedst at få en tid hos din læge. Lægen kan mærke og se på knuden og snakke med dig om, hvornår du mærkede den og hvornår det begyndte at gøre ondt.
Mit forslag til dig er, at få vist dine forældre knuden og fortælle, hvordan du har det med den. Så kan de hjælpe dig med at fortælle, hvad de ser og gå med dig til lægen, hvis det bliver nødvendigt.
Hvis du synes, det er svært at sige til dem, så kan du måske sende en sms til dem, hvor du skriver, at du har en knude på halsen som er øm?

Jeg håber, du har mod på at snakke med dine forældre eller måske er der en anden voksen, du hellere vil snakke med eller skrive til?
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e med os på BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med os.
Mange tanker
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.