Brev
klamme ting
Jeg var inde da der pludselig kom en dame frem som begyndte at strippe
jeg lukkede straks ned da min lillebror sad ved siden af mig jeg syntes bare at sådan noget er ret klamt at man ikke kan tale sammen uden der kommer en mand eller dame frem som viser deres kønsdele
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er klamt, at der pludselig dukker en dame op, der stripper. Det var fint, at du beskyttede din lillebror, for han synes nok endnu mindre om den slags.
Det er slet ikke i orden, at den slags dukker op på sider, hvor børn og unge kommer.
Jeg ved ikke, om man kan gøre noget, men måske var det er idé, at snakke om det i skolen med en lærer, der har forstand på det. Der er sikkert også andre i din klasse, der føler sig generet.
Det kunne også være en idé, at nævne det over for dine forældre, som måske har et råd til dig. Kan de f.eks. lave en spærring på computeren over for den slags? Det kan også være en virus på din computer som sender billeder til den, så er det bedst at gøre noget for at rense computeren for virus, så den ikke går i stykker. Det kan dine forældre nok hjælpe med, hvis du fortæller det.
På vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk kan du læse om, hvilke rettigheder, man har, når man føler sig krænket, men om de dækker din situation, ved jeg ikke.
Det er et godt emne, du tager op, og jeg tror som sagt, at mange kan genkende din irritation over at blive tvunget til at se på andres kønsdele. Derfor vil jeg opfordre dig til at fortsætte diskussionen i skolen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen