Brev
Katte
Hej BB.
Jeg er en pige på 12 år. En af mine veninder har fået 2 katte killinger. Så var jeg ovre med en af mine andre veninder og se dem. Så kom min far så ned til os (vi var i deres kælder) fordi vi skulle hjem og min venindes far var så gået med ned. Han begyndte så at fortælle at der hvor de havde fået killingerne havde en kattemor så født flere killinger og dem der ejede den søgte en midlertidig børnefamilie, hvor de kunne vokse sig store.
Jeg var helt oppe at køre for jeg har god erfaring med katte da jeg har vokset op med katte og har 3 lige nu. Min far sagde jeg måtte godt passe dem, men for hver kat der flyttede ind, røg der en kat ud. Jeg vil så gerne og jeg har også tilbudt at de må være på mit værelse, jeg har også frivilligt tilbudt at købe deres mad og jeg har også sagt, at jeg gerne tager det fulde ansvar, hvis det var det.
Men jeg for hele tiden et nej. Men jeg skriver ind for at få et svar jeg kan bruge til noget og ikke for at høre sådan noget som,”respekter det dine forældre siger” ”accepter det” eller ”glem det/kom videre.” Jeg er en meget stædig pige så jeg bliver ved med at skrive ind til jer indtil jeg for et svar jeg kan bruge til noget.
K.H. C
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K.H.C. Tak for dit brev, hvor du beskriver et dilemma du har, i forhold til, hvor mange katte du synes og din far synes, må/skal have. Jeg kan forstå, at du er meget glad for katte, og at du også er ret god til at passe dem. Du ved meget om katte og har stor erfaring med at have katte i dit hjem.Du har nu fået den mulighed, midlertidigt, at være katte ”plejemor” for nogle killinger og det kan jeg forstå, du ”brænder” vildt for. Du vil det så meget, at du er villig til at klare alle de opgaver, der måtte komme i forbindelse med katte pasningen.Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du er en meget selvstændig pige, der ikke bare tager et nej for et nej. Du har spurgt din far og han synes, du har katte nok at passe. Jeg tænker, det da er positivt, at han har sagt ja til din forespørgsel, men med den begrænsning, at 3 katte er max. antal hjemme hos dig. Men det er nok ikke så realistisk, at du skal skaffe dig af med en eller flere af dine katte. Jeg kan forestille mig, at du ikke kan skille dig af med en eller flere af dine katte, som du selvfølgelig har opbygget et personligt forhold til.  Kunne du måske i stedet tilbyde din hjælp, og din erfaring til, den familie, der lige har fået de mange killinger? Jeg tænker, det kunne være en stor hjælp, hvis du hver dag kunne komme og hjælpe dem, med de praktiske ting, der kommer, når en kattemor har fået mange killinger. Dette er mit svar, som jeg håber, du vil kunne bruge.Mange hilsner BørneBrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.