Kan ikke svømme

Hej
jeg er en pige på 14 år og jeg kan ikke svømme. Jeg har gået til svømning i cirka 1 år, da jeg var 9 år gammel. På det tidspunkt kunne jeg godt svømme med redskaber men ikke uden og det var i det laveste bassin. Jeg har ikke svømmet i 3 år fordi at jeg er bange for at jeg har glemt alt hvad jeg har lært. Jeg ville rigtig gerne lære at svømme, men jeg synes det er pinligt at starte til svømning på et begynder hold fordi jeg helt sikkert er den ældste.
I sommers tog mig og min klasse hen til en sø for at bade. nogle af pigerne spurgte om jeg skulle bade, men jeg sagde at jeg ikke havde lyst selvom jeg havde. Jeg følte at jeg ikke kunne fortælle sandheden. Jeg sad på græsset med nogle af de andre som ikke gad bade. Men inderst inde ville jeg rigtig gerne have været i vandet. Alle tror at jeg kan svømme men det kan jeg ikke og hver gang der er nogen der spørger mig om jeg vil med ud og bade siger jeg nej. Jeg syntes at det er virkelig pinligt at jeg at jeg ikke kan svømme. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen pigen der ikke kan svømme

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Hvor er det modigt af dig at fortælle mig din historie. Jeg kan sagtens forstå, at det kan føles pinligt, når der er noget, man ikke kan, som andre kan. Man kan hurtigt komme til at føle sig udenfor, og det er aldrig en rar følelse. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Der findes mange mennesker, der af den ene eller anden grund ikke har lært at svømme, cykle eller andet i den stil. Det kan virke underligt for nogle. Men der kan være mange forskellige årsager til, at man ikke lige har fået det lært. Det er dog aldrig for sent at lære nye ting. Hvad tænker du om det?

Der findes nok i virkeligheden flere, der ikke kan svømme, end man lige går og tror. Der kan nemlig sagtens gemme sig flere derude, som ligesom dig heller lige har lyst til at sige det højt. Giver det mening? Så ved du, at du i hvert fald ikke er alene om at have det sådan, som du har det lige nu.

Hvis du har mod på det, og du stadig gerne vil lære at svømme, så kunne dig og din mor / veninde / tante måske tage i svømmehallen et par gange om ugen. Svømmehallen har stadigvæk plader og luffer, man kan låne, hvis der er behov for det. Måske ville det føles mindre pinligt, hvis du havde én med i vandet, du var tryg ved? Hvad tænker du mon om det?

Derudover findes begynderholdene netop for dem, som alle sammen starter samme sted. Her kan man være med, uanset hvilken alder, man har, og hvor meget træning man har. Træneren for begynderholdet har helt sikkert også tidligere set og trænet ældre børn og unge.

Jeg kommer også til at tænke på, hvad der ville ske, hvis folk fandt ud af, at du ikke kunne svømme? Måske ville det undre dem et øjeblik, men dine venner ville nok ikke kunne lide dig mindre af den grund. Måske ville de endda synes, at det var sejt, at du var klar til at lære det nu. Jeg håber i hvert fald ikke, at du går rundt og er bange for, hvad folk vil tænke. Vi har alle sammen noget, som vi gerne ville være bedre til.

Derfor er det så sejt og flot, at du gerne vil lære det!

Jeg ønsker dig al held og lykke med det, du beslutter dig for. Jeg er sikker på, at du kan opnå lige det, du sætter dig for. Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til os på 116111 eller skrive til os på chatten eller i brevkassen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.