Kan ikke sove

Jeg Kan ikke falde søvn fordi jeg er så ked af det.

Jeg føler at jeg hele tiden får skæld ud selvom jeg nok ikke gør.

Men jeg kan ikke sige det til nogen ikke engang min mor eller lærer.

Kan i hjælpe

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 11 årig pige

Jeg kan sagtens forstå, at du har svært ved at sove.

Det er helt almindeligt, når man har mange tanker.

Om aftenen når man ligger sig i sin seng, falder alt til ro omkring en- og så kommer tankerne.

Tanker kan “løbe af sted” med en, og den ene tanke tager den næste – og sådan kan der godt gå en time eller to.

Når du har en følelse af, at få meget skæld ud, kan det sætte sig i kroppen som uro.

Jeg vil foreslå dig, at finde nogle som du kan tale med om det. Ofte sker der nemlig det, at når man taler om det, forandres det en lille smule.

Du siger, at din mor eller din lærer ikke er et godt bud. Måske kan du komme i tanke om andre du kunne bruge? En venindes mor, en veninde, en moster eller andre. Eller du kan ringe til BørneTelefonen. Så kan vi sammen undersøge, hvorfor du har følelsen af at få meget skældud.

Indtil du har fået talt med nogen og du forhåbentlig mærker en forandring kan du prøve nogle små ting ved sengetid.

  • Sørg for at dit værelse er luftet ud
  • Ryst din dyne og pude godt
  • Træk vejret dybt ned i maven et par gange, når du har lagt dig
  • Lån en lydbog eller en meditation du kan lytte til
  • Lav historier i din fantasi om hvad du skal næste dag

Forhåbentlig vil det hjælpe dine tanker i en anden retning, og efter et stykke tid kan du igen sove om aften.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.