Kan ikke sove

Hej brevkasse.

Vær aften når jeg ligger mig i min seng kan jeg bare ikke sove.

Jeg gør virkelig alt for at prøve som vejrtræknings øvelser osv.

Det har stået på i ca. 1 måned nu hvor jeg bare ikke har kunne sovet og ligget 2-3 timer inden jeg er faldet i søvn.

Det irriterer mig og gør mig rigtig ked af det da jeg er så træt dagen efter i skolen.

Jeg er 13 år.

Jeg vil rigtig gerne have hjælp :).

Hilsen mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om hvordan du har udfordringer i forhold til at falde i søvn om aftenen. Jeg kan godt forstå dig, når du fortæller om hvor træt du føler dig i skolen dagen efter, det må være hårdt tænker jeg.
Du fortæller om, hvordan du laver vejrtrækningsøvelser og sådan noget, jeg tænker også det er rigtigt godt til at få ro på kroppen. Det er en rigtig god metode til at få ro. Sommetider kan det også hjælpe hvis man lytter til beroligende musik og en stemme som guider en til at få ro i kroppen. Måske kender du allerede til det?

Du skriver ikke noget om du har TV på værelset, eller om du ser TV eller er på facebook eller andre medier lige til du skal sove. En god ide kan være, at du lukker ned 1-2 timer før, så du ikke går direkte fra at se TV eller andet til at falde i søvn. Det ved jeg, hjælper andre unge med at finde ro.
Hvad med din mobiltelefon, er den på dit værelse…? Kan det være en ide for dig, at ligge den et sted, hvor du ikke kan hører den/eller slukke den..? Måske har du prøvet det, at du er lige ved at falde i søvn og så kommer der en besked fra mobilen - den brummer eller lyser…? Det forstyrrer også roen til at falde i søvn, og søvnen forstyrres også af det om natten. Hvis det sker, kan I måske også lave en aftale om ikke at sende beskeder efter kl. 21?

Er der mon noget du går og spekulerer over - så tankerne presser sig på om aftenen? Måske er der sket nogle ændringer i dit liv indenfor den sidste måneds tid...? Selv om du måske ikke tænker så meget over det, i løbet af dagen, er det så sådan, at du ligger og tænker på en masse udfordringer, når du er kommet i seng…? Det kan handle om ting som sker i løbet af dagen, eller bekymringer om næste dag eller hvad der nu kan fylde?

Jeg ved ikke, om du har talt med dine forældre om det, men kan det være en ide for dig…? Er det en mulighed for Jer derhjemme, at I sammen sidder og snakker lidt før du skal sove..? På den måde er der en mulighed for dig for, at få sat ord på eventuelle tanker, der ellers kan fylde, når du skal sove. Hvad tænker du om det? Måske kan du drikke en enkelt kop afslappende varm te imens…? Det kan også være et dejligt varmt bad (uden at håret bliver vådt) og herefter i seng virke beroligende - mon du har prøvet det?
Du kan også kontakte din skoles sundhedsplejerske, og tale med denne om dine søvnproblemer. Nogle gange er sundhedsplejersken rigtig god at spørge ind til de ting, der kan ligge og fylde op i tankerne, er det en ide tænker du..?
Hvordan har du det med at læse bøger eller lytte til lydbog, måske er det en mulighed for dig at falde til ro ved før du skal sove..? Dog med det forbehold, at bogen du vælger så ikke må være for spændende, så det er den der holder dig vågen... Din skoles bibliotekar kan måske hjælpe dig med at finde en god bog, der er god uden den er så spændende, at den holder dig vågen, er det en ide tænker du…?
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og idéer til at lave et aftenritual, som hjælper til at finde roen igen. Du er velkommen til skrive ind igen, og du er også meget velkommen til, at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver, er det en mulighed tænker du..?
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.