kære dagbog……

kære dagbog
hvorfor er folk så pivet det er nogle syge ting de piver over de kan stille sig op og pive over at de ikke ville vaske op, lave lektier, får tidligt fri fra skole eller ikke får de sko til 500-600 kroner hvor jeg piver når jeg bliver slået, tage ansvar som jeg bliver tvunget til når jeg cutter tænker selvmord eller bliver mobbed sparket eller slået til i skolen.

hvad er deres problem de kan leve livet det kan jeg ikke ?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tak for dit brev, hvor du blandt andet skriver om, hvordan du oplever dine medmennesker. Du synes, at mange folk er selvcentrerede og selvmedlidende, og det er du ikke alene om - sådan tror jeg, mange tænker.
Du tænker og føler sådan ud fra dine oplevelser, din baggrund. Du fortæller, at du bliver udsat for grov mobning, og at du skader dig selv og tænker på selvmord. Jeg kan forstå, at du har det rigtig svært, og derfor forstår jeg godt, at du "flipper over", at andre mennesker brokker sig over småting, når du, på en måde, "skriger om hjælp".
Du føler ikke, du magter livet, men har du mon forsøgt at få hjælp? Det tænker jeg, du så afgjort skal overveje. Du er nok nødt til selv at gøre opmærksom på din situation, dine problemer, så du kan komme væk fra den "onde cirkel", som jeg oplever du befinder dig i. Jeg tænker, det måske nemt kan blive en "selvopfyldende profeti", at du er den, der har det svært. Hvis du ikke fortsat skal have det så skidt, så tænker jeg, det er nødvendigt, at du tager fat i en voksen, du har tillid til, og fortæller hvor svært du har det, og at du har brug for hjælp...
Når jeg læser det, du har skrevet, så tænker jeg, om du mon ved, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet? Det er absolut ikke i orden at behandle andre på den måde. Alle mennesker har ret til et liv uden mobning. Men det kan være rigtig svært at fortælle andre om det, der er svært, og bede om hjælp. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det alligevel virker som om, du har det mod og den styrke, der skal til for at række hånden ud og få den rigtige hjælp...
Jeg ved ikke, om du kender den forening, der hedder "Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade"? Du kan læse mere om den, ved at klikke >>>her. Her er der telefon, mail og chatrådgivning – og du kan også få personlig rådgivning, måske kunne du, sammen med en, du har tillid til, henvende dig til denne rådgivning? En anden mulighed kunne også være, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 eller logger på UngeChatten og fortæller om dine tanker til en af rådgivere, som vil kunne spørge lidt mere ind til, hvordan du har det, og måske spore sig mere præcist ind på, hvilken hjælp der vil være bedst for dig.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.