Brev
Kæmpe problem
Hej brevkasse!
Nu skal i/du høre; jeg er en dreng på 15 år gammel, jeg synes jeg har nogen problemer.
1. Først og fremmest så er jeg en dreng der ser ‘meget’ porno, mindst en gang om dagen! Jeg kan ikke lade vær’, desværre.
2. Jeg er også en dreng der er lidt overvægtig men arbejder meget på at gøre det bedre, vil meget gerne ned i vægt så jeg en dag kan gå på stranden og alle piger kigger efter mig, det er bare ekstremt svært da jeg har en sød tand!
3. Pigerne. Ja, jeg elsker damer/piger. De siger alle sammen at jeg er meget god til at kysse og de siger at jeg er sød. Men altså, de piger jeg vil have (lækre&søde piger), de vil bare ikke have mig og det er meget frustrerende, selvom jeg godt ved jeg er grim, jeg får det af vide meget tit. Jeg kan ikke lide at blive afvist af piger, jeg kommer til at føle mig som et nul og en stor fejl. Her forleden weekend var jeg til fest, der var en bi-seksuel dreng. Jeg var sådan lidt fuld og spurgte om han ikke vil kysse. Jeg fik et nej og nu har alle der var med sagt det til samtlige på skolen, det er ikke problemet. Jeg ved ikke om jeg er bi-seksuel, jeg kan ikke forstille mig med en mand, men jeg vil gerne prøve at kysse en dreng, da jeg aldrig har prøvet det før. Men jeg har fået nej, det tog jeg så ikke så slemt men jeg vil bare gerne prøve engang! Hvordan?!
4. Det var så lidt af mit kærlighedsliv, så er der et par ting endnu, altså.. venner, jeg har venner men de venner jeg nu har, de kommer og går. Der er kun meget få jeg kan holde fast i fordi vi går til boksning sammen, men der er bare andre som jeg bedre kan lide som personer, ikke for at sige at de andre er nogen røvhuller, men jeg har mere tilfælles med dem. Og da jeg går i 8. klasse, ja så er der selvfølgelig også en 9. klasse, de niende klasser, kalder mig “Tuff Guy” og går rundt og kalder mig ting og sager. De spilder så fucking hardcore men kan ikke en skid når det kommer til stykket, min mor siger det fordi jeg er en konkurent, men jeg ved ikke helt.
5. Jeg er ekstremt ansvarsløs, jeg ved virkelig ikke hvad der sker. Men her morgen er jeg ikke til at få ud af fjerende, min mor råber af mig når jeg skal op, jeg kan også være lidt irriterende om morgnen. Jeg føler mig træt hele tiden og vil ikke rigtigt noget. Jeg vil sove, træne og hygge mig med min familie (vi er seks personer her hjemme). Jeg gider ikke lave mine stile og siger altid at jeg ikke kan, jeg er så doven omkring det, vil bare gerne slippe for alt det pis. Jeg har en rapport for, jeg har spildt 2 uger (2 uger igen, til den skal afleveres) på at lave ikke en skid. Alle fra min klasse er næste færdige og jeg kan ikke komme igang. Jeg kan ikke skrive stikord.. glemmer bare det alligevel om jeg så får lidt hjælp. Jeg kan ikke leve op til alle de krav de stiller i skolen, jeg er simpelt hen så dårlig til alt fagligt. Jeg beder om jeres hjælp til at tage mig sammen! Jeg ved ikke hvordan. Tak på forhånd!
Med venlig hilsen M
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M på 15 år
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at der er nogle ting, du har det svært med lige nu og noget, du er i tvivl om. Jeg vil forsøge, så godt jeg kan at svare på dit brev i den rækkefølge, som du selv har listet det op.
1. Du har en alder, som du sikkert ved, hvor der sker meget med kroppen hormonelt. Man kan sige, at hormonerne hopper rundt i kroppen og skal finde deres plads. Det er normalt i din alder, at drenge tænker på eller ser porno hver dag.
2. Du skriver, at du er lidt overvægtig og gerne vil kunne gå på stranden og piger kigger efter dig. Det kan jeg godt forstå. Det er et skridt på vejen, at du godt selv ved, at du har en sød tand og gerne vil tabe dig. Kunne det tænkes, du lavede en aftale med dig selv om, at du begyndte at dyrke lidt mere motion..? Jeg forstår dit brev, som om du går til boksning. Måske kunne du få lidt mere puls træning til boksning, som du sikkert ved er motion godt til at tabe sig og godt til at rense ens tanker. Måske er du træt af boksetræning og har brug for noget andet motion..? Det kunne være at løbe en tur, cykle en tur, hvor du får puls, gå i et fitness center og få lagt en motions plan, gå til en hold sport - noget hvor du får puls. Det er svært at komme i gang med, det ved jeg godt, men hvis du lavede en aftale med dig selv om at være flittig i bare 14 dage til at starte med og så ser, om ikke du kan holde ved efter 14 dage... Måske har du en ven, der har lyst til at være med. Der er et stykke tid til sommer, og jeg tror, hvis du giver den en skalle med motion, så kan du godt blive klar til stranden.
3. Du skriver, at pigerne synes, du kysser godt. Det er dejligt for dig, tænker jeg, og flot af pigerne, at de siger det til dig. Du skriver, at du gerne vil kysse de lækre piger. Nu ved jeg godt, jeg skriver noget, du sikkert har hørt før, men det vigtige må være, at det er søde piger, du kysser. Jeg forstår godt, at de flotte piger kan være interessante at kysse. Nogle gange tror jeg, man skal prøve at være i det, man har og det man kan få og ikke hele tiden drømme om det, man ikke kan få, for så bliver livet rigtig hårdt for en at være i... Drømme kan være rigtige gode, men hvis de kommer til at styre en på den måde, at man ikke er god nok, så tænker jeg, det er vigtigt, at man prøver at vågne af drømmen. Selvom jeg godt ved, det er svært!
4. Du skriver om dine venner. Dejligt at du har venner. Det er meget naturligt at have venner, som kommer og går, og så har man måske nogle få, der er rigtige gode venner, man har kendt længere tid. Det kræver lidt arbejde at være en rigtig god ven, og jeg tænker, at hvis du gerne vil tættere på nogle af dine venner, så kan du starte med at tage initiativ til at lave noget sammen. Det kunne f.eks. være sport, gå i biffen, lave mad sammen osv. Hvis du kunne tage initiativ til noget, viser du dine venner, at du gerne vil dem og har tænkt på lige netop dem, og det kan nogle gange gøre en forskel i et kammeratskab.
5. Du skriver, du har brug for at tage dig sammen. Flot at du kan sætte ord på, hvad det er, der er svært for dig. Det gør det meget lettere at hjælpe. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får hjælp af en voksen, som sammen med dig lægger en plan for, hvordan du kan overskue dit liv med at komme op om morgenen og få lavet lektier, inden det bliver uoverskueligt. Du skriver, at du er glad for din familie. Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, og måske kunne I sammen kontakte skolen, så alle fik fokus på at hjælpe dig ud af den cirkel af dårlige tanker og ro i lektierne?
Jeg tænker, det hele er blevet uoverskueligt for dig, og så vælger kroppen helt naturligt at pakke sig ind i familien, søde sager og alt hvad den ved, den kan lide. Desværre er det ikke altid det, som er det bedste for en. Det er meget vigtigt at få hjælp til at få komme ud af den boble. Du har haft et flot mod ved at skrive et godt brev til os. Nu håber jeg, du har mod til at snakke med dine forældre, så du kan få den hjælp, du fortjener lige nu. Hvis det er for uoverskueligt, kan det måske være en hjælp - som en start til dig - at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.