Kæmpe problem

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M på 15 år

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at der er nogle ting, du har det svært med lige nu og noget, du er i tvivl om. Jeg vil forsøge, så godt jeg kan at svare på dit brev i den rækkefølge, som du selv har listet det op.

1. Du har en alder, som du sikkert ved, hvor der sker meget med kroppen hormonelt. Man kan sige, at hormonerne hopper rundt i kroppen og skal finde deres plads. Det er normalt i din alder, at drenge tænker på eller ser porno hver dag.

2. Du skriver, at du er lidt overvægtig og gerne vil kunne gå på stranden og piger kigger efter dig. Det kan jeg godt forstå. Det er et skridt på vejen, at du godt selv ved, at du har en sød tand og gerne vil tabe dig. Kunne det tænkes, du lavede en aftale med dig selv om, at du begyndte at dyrke lidt mere motion..? Jeg forstår dit brev, som om du går til boksning. Måske kunne du få lidt mere puls træning til boksning, som du sikkert ved er motion godt til at tabe sig og godt til at rense ens tanker. Måske er du træt af boksetræning og har brug for noget andet motion..? Det kunne være at løbe en tur, cykle en tur, hvor du får puls, gå i et fitness center og få lagt en motions plan, gå til en hold sport - noget hvor du får puls. Det er svært at komme i gang med, det ved jeg godt, men hvis du lavede en aftale med dig selv om at være flittig i bare 14 dage til at starte med og så ser, om ikke du kan holde ved efter 14 dage... Måske har du en ven, der har lyst til at være med. Der er et stykke tid til sommer, og jeg tror, hvis du giver den en skalle med motion, så kan du godt blive klar til stranden.

3. Du skriver, at pigerne synes, du kysser godt. Det er dejligt for dig, tænker jeg, og flot af pigerne, at de siger det til dig. Du skriver, at du gerne vil kysse de lækre piger. Nu ved jeg godt, jeg skriver noget, du sikkert har hørt før, men det vigtige må være, at det er søde piger, du kysser. Jeg forstår godt, at de flotte piger kan være interessante at kysse. Nogle gange tror jeg, man skal prøve at være i det, man har og det man kan få og ikke hele tiden drømme om det, man ikke kan få, for så bliver livet rigtig hårdt for en at være i... Drømme kan være rigtige gode, men hvis de kommer til at styre en på den måde, at man ikke er god nok, så tænker jeg, det er vigtigt, at man prøver at vågne af drømmen. Selvom jeg godt ved, det er svært!

4. Du skriver om dine venner. Dejligt at du har venner. Det er meget naturligt at have venner, som kommer og går, og så har man måske nogle få, der er rigtige gode venner, man har kendt længere tid. Det kræver lidt arbejde at være en rigtig god ven, og jeg tænker, at hvis du gerne vil tættere på nogle af dine venner, så kan du starte med at tage initiativ til at lave noget sammen. Det kunne f.eks. være sport, gå i biffen, lave mad sammen osv. Hvis du kunne tage initiativ til noget, viser du dine venner, at du gerne vil dem og har tænkt på lige netop dem, og det kan nogle gange gøre en forskel i et kammeratskab.

5. Du skriver, du har brug for at tage dig sammen. Flot at du kan sætte ord på, hvad det er, der er svært for dig. Det gør det meget lettere at hjælpe. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får hjælp af en voksen, som sammen med dig lægger en plan for, hvordan du kan overskue dit liv med at komme op om morgenen og få lavet lektier, inden det bliver uoverskueligt. Du skriver, at du er glad for din familie. Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, og måske kunne I sammen kontakte skolen, så alle fik fokus på at hjælpe dig ud af den cirkel af dårlige tanker og ro i lektierne?

Jeg tænker, det hele er blevet uoverskueligt for dig, og så vælger kroppen helt naturligt at pakke sig ind i familien, søde sager og alt hvad den ved, den kan lide. Desværre er det ikke altid det, som er det bedste for en. Det er meget vigtigt at få hjælp til at få komme ud af den boble. Du har haft et flot mod ved at skrive et godt brev til os. Nu håber jeg, du har mod til at snakke med dine forældre, så du kan få den hjælp, du fortjener lige nu. Hvis det er for uoverskueligt, kan det måske være en hjælp - som en start til dig - at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.