Brev
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
hej.
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, for i ret lang tid nu, så har jeg ikke kunne få mig selv til at gøre noget.
jeg kan ofte ikke komme ud af min seng, selvom jeg virkelig godt vil. jeg kan ikke få mig til at gøre de ting som jeg godt kan lide, som at læse eller gå en tur.
jeg kan ikke få mig selv til at lave pligter, selv hvis jeg gerne vil. jeg har det ikke så godt, alt jeg laver er at kigge på min telefon.
jeg ved ikke om det her er normalt, men det er bare virkelig ikke særlig rart.
det har nu været i lang tid at jeg ikke har kunne få mig selv til at gøre forskellige ting. det er virkelig ikke fordi at jeg ikke har lyst til at gøre dem, jeg kan bare ikke få mig selv til at gøre det. jeg prøver alt hvad jeg kan, men jeg kan bare ikke.
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg ville bare godt kunne gøre de ting jeg plejede igen.
jeg ved ikke om der er noget at gøre, men hvis i har nogle ting som jeg kunne gøre må i meget gerne skrive dem til mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg tror, at alle kan genkende følelsen af ikke rigtig at orke. Men det lyder som om, du lige nu har rigtig svært ved at komme ud af følelsen. Og det lyder også til, at det påvirker dig, så du ikke har det så godt.
Telefonen kan, som du nok mærker, gøre det endnu svære at komme i gang. Det er som om, den hele tiden viser en noget, man lige kan tjekke eller se på.
Og det er helt med vilje, at den er lavet sådan. For at tjene så mange penge som muligt, er programmer, apps, spil og sociale medier lavet, så de holder en fanget. De får en til at blive ved og ved med at scrolle ned over siden. Selvom man egentlig ikke rigtig har lyst.
Det kræver derfor kræfter at slukke. Men det kan være ret nødvendigt at finde de kræfter frem, hvis man ikke bare vil have at ens hele liv er telefonen eller skal leves i sengen.
Hvordan ville det være for dig, hvis du lavede nogle helt faste skærmregler og skærmtider. Sådan at du både beslutter dig for hvornår og hvor længe, du må være på skærmen om dagen.
Hvis det er svært at overholde kan du indstille telefonen til automatisk at slukke, når din tid er brugt.
Mange mennesker har brug for at sætte sådanne regler for sig selv. Det gælder faktisk de fleste voksne og børn.
Når man tænker over det, er det egentlig lidt uhyggeligt, hvor meget tid, man kan bruge bag en skærm. Og hvor meget magt den har over en. Hvis man ikke ønsker det, må man gøre noget. Også selvom det er svært.
Jeg har lige skrevet med en anden pige, som også havde problemer med skærmen. Hun var så meget på skærm, at hun var blevet alvorligt stresset. Prøv at se brevet fra hende her – måske kan du også genkende noget af det, hun skriver?
Taler du og dine forældre sammen om skærmregler? Måske kunne du bede dem om hjælp også. Det kunne endda være, at I kunne aftale at gå en tur sammen hver dag. Eller læse højt for hinanden i stedet for at være på skærm. På den måde kan du blive støttet i at gøre det, du elsker.
Jeg forestiller mig, at du lige nu har sommerferie, og at du derfor også har meget mere tid end normalt. På den måde har du ikke en rutine at falde ind i. Men bare en masse tid, du selv kan disponere over.
Et andet råd er til dig er derfor, at at du laver et skema for resten af ferien. Hvor du på forhånd beslutter dig for, hvad du skal lave og hvornår. På den måde skal du ikke tage dig sammen og finde på noget – men bare gøre det, der står på skemaet.
Det kan måske virkelig lidt fjollet i starten. Men for at komme ud af den dumme vane med ikke at lave noget, så kan det være en hjælp.
Og hvis du så samtidig kan lave det med venner eller familie, så tror jeg også, at du vil være mere motiveret. Ræk derfor også ud til dine venner og spørg, om I skal lave noget sammen.
Hvis du mærker, at du bare slet ikke kan komme i gang, så tror jeg, at du skal få talt med dine forældre. Så kan de nemlig være med til at vurdere, om der kan være noget i vejen, som du skal have hjælp til. Det kunne fx være, at du mangler vitaminer eller andet, der gør, at du har mindre energi end normalt.
Jeg håber, at du læser mit svar som et “lille skub bagi” , der kan få dig ud af sengen og i gang med at lave det, du elsker. Livet er jo lige nu og her. Så hvorfor spilde det på ingenting.
Jeg ønsker dig en virkelig god sommer
Kærlig hilsen
BørneTelefonen