jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg tror, at alle kan genkende følelsen af ikke rigtig at orke. Men det lyder som om, du lige nu har rigtig svært ved at komme ud af følelsen. Og det lyder også til, at det påvirker dig, så du ikke har det så godt.

Telefonen kan, som du nok mærker, gøre det endnu svære at komme i gang. Det er som om, den hele tiden viser en noget, man lige kan tjekke eller se på.

Og det er helt med vilje, at den er lavet sådan. For at tjene så mange penge som muligt, er programmer, apps, spil og sociale medier lavet, så de holder en fanget. De får en til at blive ved og ved med at scrolle ned over siden. Selvom man egentlig ikke rigtig har lyst.

Det kræver derfor kræfter at slukke. Men det kan være ret nødvendigt at finde de kræfter frem, hvis man ikke bare vil have at ens hele liv er telefonen eller skal leves i sengen.

Hvordan ville det være for dig, hvis du lavede nogle helt faste skærmregler og skærmtider. Sådan at du både beslutter dig for hvornår og hvor længe, du må være på skærmen om dagen.

Hvis det er svært at overholde kan du indstille telefonen til automatisk at slukke, når din tid er brugt.

Mange mennesker har brug for at sætte sådanne regler for sig selv. Det gælder faktisk de fleste voksne og børn.

Når man tænker over det, er det egentlig lidt uhyggeligt, hvor meget tid, man kan bruge bag en skærm. Og hvor meget magt den har over en. Hvis man ikke ønsker det, må man gøre noget. Også selvom det er svært.

Jeg har lige skrevet med en anden pige, som også havde problemer med skærmen. Hun var så meget på skærm, at hun var blevet alvorligt stresset. Prøv at se brevet fra hende her – måske kan du også genkende noget af det, hun skriver?

Taler du og dine forældre sammen om skærmregler? Måske kunne du bede dem om hjælp også. Det kunne endda være, at I kunne aftale at gå en tur sammen hver dag. Eller læse højt for hinanden i stedet for at være på skærm. På den måde kan du blive støttet i at gøre det, du elsker.

Jeg forestiller mig, at du lige nu har sommerferie, og at du derfor også har meget mere tid end normalt. På den måde har du ikke en rutine at falde ind i. Men bare en masse tid, du selv kan disponere over.

Et andet råd er til dig er derfor, at at du laver et skema for resten af ferien. Hvor du på forhånd beslutter dig for, hvad du skal lave og hvornår. På den måde skal du ikke tage dig sammen og finde på noget – men bare gøre det, der står på skemaet.

Det kan måske virkelig lidt fjollet i starten. Men for at komme ud af den dumme vane med ikke at lave noget, så kan det være en hjælp.

Og hvis du så samtidig kan lave det med venner eller familie, så tror jeg også, at du vil være mere motiveret. Ræk derfor også ud til dine venner og spørg, om I skal lave noget sammen.

Hvis du mærker, at du bare slet ikke kan komme i gang, så tror jeg, at du skal få talt med dine forældre. Så kan de nemlig være med til at vurdere, om der kan være noget i vejen, som du skal have hjælp til. Det kunne fx være, at du mangler vitaminer eller andet, der gør, at du har mindre energi end normalt.

Jeg håber, at du læser mit svar som et “lille skub bagi” , der kan få dig ud af sengen og i gang med at lave det, du elsker. Livet er jo lige nu og her. Så hvorfor spilde det på ingenting.

Jeg ønsker dig en virkelig god sommer

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.