Brev
Jeg tror jeg er narcissistisk..
Hej.
Jeg er 15 år gammel og jeg går rundt med et problem. Jeg tror jeg er narcissistisk. Jeg kontrollere og manipulere folk til at få hvad jeg vil ha. Det er en vane for mig og lyve og få mig selv til at fremstå unik og speciel. Jeg elsker opmærksomhed og være center for opmærksomhed. Jeg finder konstant fejl ved andre mennesker for at få det bedre med mig selv.
Jeg har lært at junglere, skrive med begge hænder og alt muligt andet KUN fordi jeg vil imponere folk. Jeg får det dårlig når jeg forsvarer mig selv eller siger stop til andre mennesker. Fordi så føler jeg de tænker “Sikke en snob”
Nogle gange kan skyldfølelsen vare hele dagen. Jeg har aldrig fået opmærksomhed fra mine forældre. Lige fra da jeg var barn til nu. Da jeg viste min mor jeg havde lært at junglere sagde hun “Og hvad vil du så bruge det til?” Jeg traffer alle mine beslutninger baseret på hvad andre tænker og syntes, for at imponere dem.
Jeg har en overdrevet følelse af at jeg selv er meget betydningsfuld. Er optaget af forestillinger om at få ubegrænset succes, magt, skønhed og kærlighedJeg tror at jeg er speciel og unik og kun kan blive forstået af andre specielle eller unikke mennesker med høj status
Jeg har brug for ubegrænset beundringHar urealistiske forventninger om at jeg har krav på at blive behandlet bedre end andre.Jeg opfører mig meget beskeden og charmerende og er altid lærens “yndling” og der andre forældre elsker mig.Jeg tror ærlig talt på at jeg kunne styre verden bedre end alle andre vis jeg bare fik lov.
Hvad skal jeg gøre med alt det her? Vil ikke sige det til mine forældre. For 2 uger siden fortalte jeg dem en anden hemmelighed. jeg er bøsse. Så jeg føler jeg har givet dem nok for i år. Hvad skal jeg gøre? Hvordan stopper jeg??
Hilsen M
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tusind tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet ind til BørneBrevkassen, for det lyder som om, du går og tænker på rigtig mange ting for tiden... og du spørger, hvad du skal gøre med alt det?
Du skriver, at du ikke vil fortælle det til dine forældre, fordi du for kort tid siden har fortalt dem, at du er bøsse, så du føler, at du har givet dem nok for i år. Hvad får dig mon til at tænke det? Hvordan tog dine forældre imod din besked? Jeg tænker i hvert fald, at det er rigtig flot, at du kan fortælle dem det... Og måske du så også vil kunne fortælle dem om dine andre tanker?
I hvert fald er det ikke umiddelbart noget, jeg synes, du skal gå med alene, men der kan måske også være en anden voksen, du kan tale med? Måske har du også brug for at få talt mere om det at være bøsse? Det kan der også være mange tanker forbundet med? (www.sexlinien.dk har et ret fint tema om homoseksualietet, hvis du har lyst til at tjekke det ud.)
Jeg tror nogen gange, at tingene kan vokse sig større, hvis man går med dem alene, og nogen gange kan det hjælpe bare at få det sagt... ville du mon have mod på det?
Det er trist at læse, at du føler, at du aldrig har fået opmærksomhed fra dine forældre, og jeg tænker også, at det kunne være rigtig rart at få talt med voksne om det. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at tale med dine forældre om, men måske kan du komme i tanke om en på din skole eller et andet familiemedlem, som du ville være tryg ved at tale med?
Det kan også være en mulighed at bruge det brev, du har skrevet til os. Du kan vise det i stedet for at skulle fortælle en masse, og det er måske lidt nemmere?
Jeg tænker, du er godt på vej til at få det stoppet, som du selv siger. Det vigtigste er, at du gerne selv vil, og derefter er det vigtigt, at du finder frem til en eller flere, der kan hjælpe dig.
Jeg kan ikke vurdere ud fra dit brev, om du har ret i, at du er narcissistisk. De fleste af os mennesker har behov for at blive set og anerkendt af andre- så det i sig selv er der ikke noget ualmindeligt i, at du også har brug for. Hvis du fortsat går og bekymrer dig omkring narcissisme, så vil jeg foreslå dig at bestille en tid til en samtale med din læge. Det kan du godt gøre uden at dine forældre er med, og jeg tænker lægen kan hjælpe dig med at blive lidt klogere på dig selv... Kunne du mon finde mod til det?
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten, hvis du har brug for hjælp til at finde frem til den voksne, der kan hjælpe dig videre.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.