Jeg ser syner?

Kære brevkasse.
Først vil jeg lige sige tak fordi i sån’ gider bruge tid på at hjålpe os andre. Nå men nu til mit problem. Da jeg var 6 døde min mor af kræft (nu er jeg 12), efter hun døde begyndte min far at slår og misbruger mig seksuelt (jeg er enebarn)

Jeg har aldrig haft spor meget selvtillid og den eneste der kunne gøre mig glad var min mor.Jeg blev altid mobbede slåed og sådan nogle ting af mine klassekammerater(går på en dårlig skole) Jeg troede og tror stadig de har ret når de kalder mig øgenavne og sån’ jeg synes nemlig jeg er grim og de ting.

Til sidst begyndte jeg at skære i mig selv og det gør jeg stadig.Og så begyndte jeg at høre stemmer som sagde at jeg var forfærtellig,jeg kender stemmen,det er min mors.Og nu kan jeg også se hende. Hun står bare der og glor på mig mens hun siger de samme ting som mine klassekammareter kalder mig.

Min mor plegede ellers altid at sige jeg var smuk men nu tror jeg bare hun løg! Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! jeg har ingen venner eller personer jeg kan snakke med. Jeg har tænkt mig at gå til psykolog men jeg ved ikke om man kan gøre det anonymt og hvis, hvordan?

K.h pigen der høre stemmer.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pigen, der hører stemmer...

Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig, så jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej.

Du når at skrive meget i dit brev, og det er derfor rigtig svært for mig at få svaret på det hele her... Og måske er der heller ikke det, du ønsker? Du spørger selv, om du kan komme til en psykolog anonymt... og det er der i en del kommuner mulighed for. Bor du i Københavns Kommune, er der noget, der hedder Ungerådgivningen, hvor man kan henvende sig anonymt og tale med voksne psykologer, socialrådgivere og lignende. Jeg tænker, der i andre kommuner måske findes noget lignende? I hvert fald skal alle kommuner tilbyde gratis anonym rådgivning til børn og unge under 18 år...

Imidlertid tænker jeg, at du måske kunne have brug for mere hjælp end det... Måske kunne en bisidder fra Børns Vilkår være en mulighed for dig? En bisidder kan fx hjælpe dig med at finde frem til, hvilke tilbud der er i præcis din kommune og kan hjælpe dig med at sikre at dine rettigheder bliver overholdt.
Men du skal vide, at du ikke kan få en bisidder, hvis du vælger at forblive anonym, og en bisidder vil være forpligtet til at kontakte din kommune, fordi de ting, du fortæller er bekymrende... Du kan læse mere om Børns Vilkårs bisiddere her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Bisidder.aspx.

Måske ønsker du alligevel at tale mere anonymt om nogle af alle de problemer, du tumler med.. så tænker jeg, at det kan være en rigtig god ide at kontakte BørneTelefonen eller UngeChatten. Her er der langt større mulighed for at tale om problemerne og få hjælp mere direkte, end vi kan tilbyde i BørneBrevkassen.

Jeg håber virkelig, at du kan finde modet til at søge hjælp på den ene eller den anden måde.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.