Jeg lyver

Kære Børne Brevkasse

Jeg har problemer med dårlig samvittighed.

Sagen er den at jeg lyver.

det forholder sig sådan at jeg ikke må spise sukker da jeg bliver lidt hyperaktiv. Jeg har ADHD, OCD og Tourettes i et mindre omfang. Men selvom jeg ikke må spise sukker kan jeg få lyst til det alligevel. Helt utrolig meget. Og så kan jeg godt tage en lille smule.

Her idag blev jeg taget i at spise cornflakes. Jeg løj. Og sagde at jeg ikke havde gjort det før. Og at jeg ikke har spist chokolade fx. Hvilket jeg har.

En dag havde jeg også LOVET at lave lektier (selvom der stadig var fire dage tilbage at lave dem i), og jeg løj igen, og sagde jeg havde lavet dem. Fordi jeg gerne ville i aftenklub.

Jeg har også løjet fordi jeg i en periode ikke gad passe min lillebror og så satte jeg mig ud på toilettet med mi telefon, en bog eller en bærbar film maskine. Og der blev de faktisk bekymrede om jeg havde maveproblemer.

Men sagen er altså at jeg lyver. Og jeg har det ret så dårligt med det.

Men jeg kan ikke få mig selv til at sige hvor meget jeg har løjet, da mine forældre vil bliver så utroligt skuffede. Idag sagde de at de ikke kan stole på mig mere, og sådan nogle ting.

Jeg kan heller ikke bare stoppe med de ting som jeg ikke må, fordi der er så mange ting som de fleste i min klasse god må. Fx spise sukker. Eller vente med at lave lektier til dagen før. Eller se TV når de har lyst. Jeg ville ikke rigtig kunne lave de samme ting, og føle mig ret bundet.

Men mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre?

Sige sandheden, at jeg har løjet MEGA meget her på det sidste, eller bare holde det for mig selv og mine venner?

Andre forslag?

Hilsen mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev.

Du fortæller at du har dårlig samvittighed fordi du nogle gange kommer til at lyve over for dine forældre. Jeg forstår godt at det ikke er rart at gå rundt med dårlig samvittighed, og at det ville være rarest, hvis du kunne sige sandheden til din forældre, uden at de bliver skuffede over dig.

Jeg tænker på, at det der kan få dig til at lyve, er når der er noget du gerne vil men ikke må, f.eks. at spise sukker. Måske kunne det være en god ide at tale med dine forældre om der kunne være noget sødt du gerne må spise? Det kunne f.eks. være frugt, eller noget som er sødet med stevia. Stevia er noget der søder, men ikke er sukker. Det kan også være at du godt må spise honning? Måske kunne i finde ud af noget du gerne må spise, som du godt kan lide? Så får du tilfredsstillet dit behov for noget sødt, som jo er helt naturligt at du gerne vil have. Og så behøver du ikke at smugspise noget af det med sukker, som du ikke må få. Tror du at det kunne være en mulighed?
 Du kunne jo ligeledes snakke med dine forældre om nogle af de andre ting du gerne vil have lov til en gang imellem. Nu kender jeg selvfølgelig ikke dine forældre og ved ikke hvor godt du kan snakke med dem, men jeg tænker at det nok kunne virke godt, hvis du tager snakken med dem. Du kunne f.eks sige: Jeg har så meget lyst til at se fjernsyn en gang imellem. Kunne vi ikke lave en aftale om at jeg gerne må se f.eks. en time om dagen, eller hvad det nu er du gerne vil se?

Du kunne også sige: Jeg vil så gerne være ærlig over for jer, men nogle gange kommer jeg til at lyve, fordi der er noget jeg så gerne vil, men ikke må. Kan vi ikke lave nogle nye aftaler, så jeg ikke behøver at lyve?

Jeg tænker at de fleste forældre nok vil tage godt imod, hvis deres barn kommer og siger sådan, frem for at de først skal til at snakke om det, når de er blevet opdaget i at gøre noget de ikke må.
Jeg tror at de fleste børn og unge har prøvet at lyve lidt over for deres forældre. Jeg tænker, at de ting du har løjet om, jo ikke er noget meget alvorligt du har gjort forkert. Om du skal sige det til dine forældre eller ej, kan være svært at vide.
Ærlighed er altid bedst, men Jeg tænker ikke at du behøver at sige alt. Du kan måske sige at du nogle gange er kommet til at lyve lidt, men at du gerne vil lave nogle nye aftaler med dem, så du ikke behøver at lyve. Tror du at det kunne være en mulighed?
Hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver om det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.