Brev
Jeg kan snart ikke mer
Hej, jeg er en pige på 14 snart 15 år
Jeg har gennem hele mit liv, blevet mobbet, jeg flyttede skole og det stoppede, men tankerne føler stadig med mig, jeg føler mig ikke god nok eller tryg ved mig liv, jeg har svært ved bare at. Sede inde i min klasse, jeg har svært ved at komme op og i skole, jeg har svært ved at gå ude på gaden, i butikker, fordi folk, sede i tog osv fordi jeg føler alle dømmer mig.
Pga mobbningen er jeg ikke så god i skolen, jeg får ikke lige så gode karaktere. Siden febuar har det hele bare gået ned af jeg spiser ikke andet end aftensmad nogle dage går jeg i flere dage uden at spise, jeg sover ikke, jeg græder hele tiden, jeg er ogs begyndt st cutte og gøre slevskade, jwg har samlet en masse piller sammen og overvejer og take dem, jeg vil bare have det hele til at stoppe og det er nu!
Jeg kan ikke mere. Jeg skriver her ind i håb om at få hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Jeg er bekymret for dig, når jeg læser dit brev. Det er ikke rart at gå rundt med de tanker, som du har. Det er derfor godt at skrive dine tanker og oplevelser her til os på BørneTelefonen, så vil jeg forsøge at give dig mine tanker og råd til, hvad du kan gøre.
Du skriver og fortæller, at du har været udsat for mobning hele dit liv. Jeg forstår godt, at du føler det er svært. Også selvom, at du ikke oplever det mere, så sidder det dybt i dig at du har gået igennem. Det er vigtigt, at du taler om hvordan du har det nu. Følelsen fra dengang forsvinder ikke bare.
Følelserne ved at være blevet mobbet, følger med, og som du skriver så kan du mærke det på din måde at gå i skole på. Jeg tænker her, om du har talt med nogle fra din skole omkring det? Jeg ved godt, at det ikke er den skole du går på nu, hvor mobningen er sket. Men kunne det være en idé at tale med en af dine lærere om det? For eksempel , at du føler du ikke rigtig kan følge med og få gode karakterer.
Jeg forstår godt, at du helt mister lysten til at stå op om morgenen og gå i skole, når du ikke har en god oplevelse med det. Det gør også, at du mister appetitten, som du skriver.
Med hensyn til at du cutter og også har overvejet at spise piller, så er det vigtigt at du taler med nogle voksne om det. Det er vigtigt, at du fortæller om dine følelser og om din fortid med mobning. Når man begynder at cutte eller har tanker omkring at tage piller, er det ofte et udtryk for, at man gerne vil ændre noget i sit liv lige nu og gerne vil prøve at stoppe den smerte, man føler.
Jeg tror mange ville have det ligesom dig, hvis man har en historie med mobning. Det er derfor meget vigtigt, at du at du fortæller en voksen, hvordan du har det. Jeg tænker her, at det kan være din mor eller far, en lærer eller en anden voksen du føler dig tryg ved.
Fortæl den voksne, hvad du føler, og at du har mange tanker omkring mobning. Du kan fortælle at du ikke orker at gå i skole og at du cutter dig selv. Det kan godt være rigtig svært at få sagt, så hvis det kan hjælpe, så prøv at vise dem dette brev.
Jeg tænker, at det vil være en god ide at tage fat i LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade De vil kunne give dig ideer og forslag til, hvad du kan gøre. De har hjulpet mange unge.
Jeg vil også råde dig til måske at kontakte Headspace. Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt) til dig, der er mellem 12-25 år. Her kan du også fortælle om de tanker du har. Du kan se mere på www.headspace.dk
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe ind til os her på BørneTelefonen på tlf. 116111, så kan vi sammen se på flere ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg håber, for dig at du kan tale med nogle om dette. Det er så vigtigt at du får talt mere om dine tanker og får lyst til at stå op hver morgen igen. Du er allerede kommet langt, ved at skrive til os. Det viser, at du er klar til at handle. Det er modigt og jeg tror på at du kan tale med nogle.
Kærlige hilsner BørneTelefonen