Jeg kan ikke følge med

Kære brevkasse
Jeg går i sjette klasse, og alle i min klasse er begyndt at tale mere om sex, onani og parforhold.
Skoleåret er næsten ikke begyndt, men alle drengene har allerede prøvet at onanere. Og flere af pigerne har haft deres første kys. Jeg føler mig presset til også at gøre noget som jeg synes er grænseoverskridende. Jeg føler at hvis jeg ikke gør det, bliver jeg holdt udenfor.
Der er næsten en rangorden i min klasse. De der har kysset eller onaneret er de populære, og dem der ikke har er freaks.

Hjælp!
Hilsen den forvirrede pige.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg ved, der er rigtigt mange, der ligesom dig, oplever at det virker som om, at alle andre har kysset eller onaneret. Faktisk er det sådan, at mange ligesom dig føler sig pressede til enten at gøre det eller at sige at de har gjort det. Det kan nemlig være svært at finde ud af, hvor langt man skal gå, for at være ligesom de andre og svært at finde ud af, hvad der er normalt og hvad der ikke er normalt.

Samtidig kan du også mærke at det er grænseoverskridende at skulle gøre det de andre gør. Du skal vide, det aller vigtigste er at du mærker efter hos dig selv og følger dit eget tempo. Ingen kan bestemme eller vide, hvornår du føler dig klar og har lyst til fx at onanere eller have interesse i en kæreste. Det er så sejt, du mærker efter og du er bestemt ikke den eneste der har det sådan. Forståeligt du ikke har lyst til at føle dig udenfor. Jeg tænker derfor, det kunne være en ide at tage en snak med din klasselærer og fortælle om det pres, du ligenu føler der er i klassen. Så vil læreren kunne tage en snak med jer alle om, alt det der sker, når man kommer i puberteten, fx sex, onani og kærlighed og ikke mindst tale med jer omkring grænser og venskaber. Det tror jeg hele din klasse ville have godt af. Jeg er klar over, det kræver lidt mod, men du virker som en modig pige, der passer på dig selv og din grænser, så sejt.

Venlig hilsen Børnetelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.