Brev
Jeg har lyst til at mine forældre skal dø
Hey BørneTelefonen
Når jeg bliver sur på mine forældre eller hvis de nu har gjort noget jeg virkelig ikke kunne lide, sur bliver jeg så f****** sur og vred og så græder jeg….jeg græder hver gang og alle følelser kommer frem. Jeg tænker så også tit på at mit værelse er sådan et helt sort rum hvor det stor små ting rundt på vækkende, og så er det knive boret ind i vægen og billeder af mig der kysser andre drenge til fester.
Ja” jeg tror at det er ligesom mit eget lille sted når jeg er sur…men så nogle gange tænker jeg faktisk også på at mine forældre og lillesøster er døde, at de døde i en bil ulykke og på en eller anden måde føler jeg mig lidt glad over at jeg så bare kan gøre hvad jeg vil, tage til fester og snave drenge og have det der værelse.
Men det er jo også bare så ondt at jeg tænker at det er fint hvis de døde, for det er det jo ikke….
Jeg er bare så forvirret og jeg håber virkelig at i vil hjælpe!
Bare sig om det er normalt eller om jeg skal få noget hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Hvor lyder det frustrerende og hårdt at være så vred og sur på ens forældre. Jeg tænker det måske er ekstra hårdt, og du måske er ekstra sur på den for tiden, pga corona? Man kan opbygge virkelig meget vrede og frustration når man er sammen hele tiden, uden at kunne få en pause, ved at gå i skole, og se ens venner.
Jeg kan høre det gør, at alle dine følelser kommer frem når du er i en konflikt med dine forældre. Du skriver at du bliver virkelig sur og vred, og meget ked af det også. Oftest når man er rigtig vred eller ked af det, er der en grund til det. Du skriver ikke hvad det er de gør det gør dig sur og ked af det.
Men billederne i det værelse du forestiller dig, hvor du kysser andre drenge til fester, er måske noget af det du ikke må for dine forældre? Det værelse du beksriver med knive, kan også være pga vreden, det kan være en måde hvor din vrede kan komme ud.
Vrede kan komme hvis man ikke bliver hørt og lyttet til, eller hvis man er blevet uretfærdigt behandlet, eller ens grænser er blevet overskredet. Og under det ligge ofte den tristhed du beskriver, fordi man måske har brug for nogen der lytter til en eller respekterer en.
På den måde er ens følelser med til at sige til en at der er noget der går en på. Følelser kan bygge sig op hvis ikke man snakker om dem. Lidt ligesom en ballon, kan de vokse sig større og kraftigere, og det kan påvirke ens tanker og krop.
Så når du bliver så vred som du beskriver, og får tanken at det ville være nemmere hvis din familie var døde. Så kan det være vreden der har vokset sig så stor at den kan få dig til at tænke sådan nogle tanker. Og det er der mange børn og unge som dig der oplever.
Det kan få en til at skamme sig over at tænke sådanne nogle “onde “tanker, som du beskriver. Men som du selv skriver så mener du det ikke rigtigt, og du ved inderst inde at det ikke ville være fint hvis de var døde. Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over at du kan tænke sådan nogle tanker. Men det er bare tanker, og tankerne er der nok pga. din vrede og frustration over dine forældre.
Og alle er vrede og sure på deres forældre, især i de her dage for man konstant er sammen med dem og ikke kan komme ud, se sine venner, og feste pga corona. Det er hårdt! Men det du gør med at skrive ind er det bedste du kan gøre. Det er nemlig når man snakker om ens følelser at de ikke får lov til at vokse sig så store.
Lige som ballonen kan vokse sig stor med vrede og tristhed, så kan man tage luften ud af ballonen ved at snakke om tristheden og vreden. Har du prøvet at snakke med dine forældre om din vrede og tristhed? Det er meget svært at snakke om det imens man er vred, men måske du kan finde et tidspunkt hvor du kan snakke med dem om det, hvor du ikke er vred?
Det kan være svært at snakke med sine forældre om de ting der er svære, men måske du kan skrive en lille seddel om det der er svært for tiden. Det kan ikke lave om på om du kan komme ud og feste, det kan man ikke pga corona, men det der kan hjælpe er at sige det højt at man har det svært, og har brug for at blive lyttet til.
Du kan altid ringe ind til børnetelefonen på 116 111 hvis du har brug for at snakke med nogen om din vrede, eller måske få hjælp til hvordan du skal snakke med dine forældre om det?
Jeg håber mit svar hjalp lidt til at forstå hvordan det er helt normalt at tænke de tanker du beskriver, og at alle kan få de tanker hvis de er vrede på nogen, og vreden har vokset sig stor. Det bedste man kan gøre er at gøre netop det du har gjort. Snakke med nogen om tankerne og følelserne.
Kærlige varme hilsner
Børnetelefonen