Jeg har fået konstateret ADHD

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil med alle dine tanker. Jeg vil starte med at sige, at jeg godt kan forstå, at du føler dig krænket og uretfærdigt behandlet af din fars nabo. Det er slet ikke i orden, at han ikke respekterer dine ønsker om at se X-faktor. Det er heller ikke ok, at din far bare siger, at du er nærtagende, du havde jo på forhånd fortalt, hvor vigtigt det var for dig at se det program.

I dit brev fortæller du om, at du har fået ADHD, og at du er ked af at have fået det. Når du skriver om, at det er så slemt, at du skal have medicin for det, får det mig til at tænke på, om du har fået forklaret nok omkring det at have ADHD?

Jeg er ikke den rette til at oplyse dig mere udførligt om ADHD, men vil alligevel fortælle dig, at ADHD diagnosen ikke er mere eller mindre voldsom i forhold til at få medicin. Har man ADHD, får man ofte medicin for det, når det er blevet konstateret af de rette fagpersoner. Når du har fået konstateret ADHD, kunne jeg forestille mig, at du kender til at have følelsesmæssige ubalancer, svært ved at koncentere dig i lang til om noget, og at du følelsesmæssigt kan have svært ved at kontrollere dig..? Om det lige er sådan for dig, kan jeg ikke vide, men det er ting der ofte forekommer, når man har ADHD.

Jeg tænker, at det alt sammen er ting, du sikkert kunne have mere gavn af at høre fra en læge eller lignende. Det, at du skal have medicin, skulle gerne gøre din hverdag lettere for dig. Der kan dog godt være nogle bivirkninger i starten, der kan vise sig ved, at du let bliver følelsesmæssigt påvirket Måske påvirker det også din appetit? Hvis du ikke er blevet ordenligt informeret om det at have ADHD, kan jeg godt forstå, at det må være svært for dig at forholde dig til lige pludselig at skulle have medicin.

Jeg tænker på, om det kunne være en mulighed for dig at tale med din mor om at tage dig med til den læge/det sted, hvor de har udredt dig og konstateret, at du har ADHD..? Der vil de kunne forklare dig og din mor mere om både at få medicin og hvilke bivirkninger medicinen kan have – specielt i starten, samt hvordan det kan hjælpe dig.

Du skriver i dit brev, at du er opmærksomhedskrævende, det tænker jeg er en rigtig dejlig og positiv egenskab ved dig. Tænk på hvis du ikke have brug for din familie og specielt din mor og far. Kunne du forestille dig, hvis du ikke havde brug for dem, og ikke kunne tale med specielt din mor om dine følelser og bekymringer?

En helt anden mulighed for dig kunne være at tale med din skoles sundhedsplejerske. Hun ville også kunne give dig mere oplysning om, hvad det vil sige at have ADHD. Måske kunne hun sammen med dig fortælle dine lærere om det..? På den måde kan dine lærere støtte dig og hjælpe dig, hvis det hele af og til føles rodet for dig.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, derinde sidder der nogle dygtige rådgivere, som er gode til at lytte til de problemer og tanker, du kunne sidde med.

Mange kærlige hilser

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.