jeg har et porblem

hej

jeg er kommet at stjæel fra vores bod og det var ik mad jeg stjal men penge og brugte dem på mad i boden det gør mig virklig ked af det

nogane tænker om jeg skal begå selv mord men med den tanke gør mig mere ked af det, men har ik sanakket med nogen om det.

Også har jeg ADHD men det bliver det ik næmmere af………………………….

Hvad skal jeg gøre.

så hverdag går jeg og tænker på at jeg liver er tyv eller en krimmenal stofemisbruger

hjææææælp mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige Jeg synes ikke du skal bruge din gode energi på, at tænke på, at du i din fremtid vil blive nogle af de ting du nævner. Jeg synes måske mere, at det kunne være en god ide at tænke på, hvorfor du egentlig kom til at stjæle pengene. Havde du ikke noget mad med og heller ingen penge? Du skal huske på, at det er dine forældres ansvar, at sørge for, at du har mulighed for at spise i løbet af din skoledag. Måske handler det om noget helt andet, og det er altid godt at "gå på opdagelse" i, hvorfor man gjorde som man gjorde, fordi det kan hjælpe én til ikke at gøre det igen. At du bliver ked af, at du kom til at stjæle nogle penge, fortæller mig, at du har tanke og hjerte på rette sted; var du ikke blevet ked af det, men i stedet ligeglad, så ville det være noget andet. At man laver fejl eller noget man ikke må og bagefter fortryder, så er man stadig et sundt og godt menneske.

"Man skal lære af sine fejl, men ikke ødelægge sig selv med dem".

Du lyder som én der er meget hård ved dig selv når du har gjort noget, du godt ved ikke er okay - er det mon rigtigt?  Jeg tænker, du så rigeligt har "straffet" dig selv med alle de tanker, du har gjort dig, inden du skrev herind. Nu kan du måske love dig selv ikke at gøre det igen og så måske ikke tænke så meget mere på det? Så har du lært noget af det og det er det vigtigste. Det er ikke det samme som at det er rigtigt at stjæle, og så lade som ingenting bagefter, men jeg kan læse i dit brev, at det tynger dig så meget, at jeg tror, at du har lært lektien. Når man har tanker der fylder i ens hoved, hvor der måske i forvejen ikke er så meget ekstra plads, når ADHD’en også fylder, så synes jeg, det kunne være ekstra vigtigt også at tale med nogen om det. Måske dine forældre, måske din lærer, måske en helt anden. Men i hvert fald få sagt det højt, så det ikke skal tage mere plads end det allerede har gjort. Hvis det kunne hjælpe dig, kunne dine forældre, eller hvem du tager mod til at tale med, hjælpe dig med at lægge pengene tilbage igen, hvis det kunne give dig en afslutning på det hele? Jeg ønsker dig al mulig godt og håber noget af det jeg har skrevet, kan give dig lidt ideer til, hvordan du skal komme videre med den proces du allerede er godt i gang med.Kærlig hilsen Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.