Brev
Jeg har det generelt ikke så godt
Jeg har det ikke så godt lige nu og vil gerne have en psykolog. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre.
Jeg har snakket med mine venner og de sagde, at jeg kunne prøve en psykolog.
Da jeg sagde, at jeg ikke turde sige det til mine forældre, sagde de at jeg kunne gå herind
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev.
Det er godt, at du har talt med dine venner om, at du ikke har det så godt. Det er stærkt at du deler det med nogen, så du har nogen at tale med. Dine venner har også forslået en psykolog.
Der er mulighed for at snakke med en psykolog på skolen. Og der er mulighed for at snakke med en psykolog, som ikke arbejder på skolen.
Det kan bare være så svært at få sagt det til sine forældre eller andre voksne, så jeg vil gerne hjælpe med forslag til, hvordan du kan få det sagt.
Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du taler med dine forældre, om at du ikke har det så godt.
Det hjælper gerne at få sagt det højt. Måske kunne du også mærke det, da du sagde det til dine venner?
• Hvis du ikke kan sige det til dine forældre, kan du måske skrive et brev eller en besked til dem, hvor du forklarer, hvordan du har det. Så de kan læse det og hjælpe dig med at få det godt. Tror du, at du vil kunne gøre det?
• Hvis ikke du kan, er der måske en anden voksen, du kan tale eller skrive med. Det kan være en fra familien, en lærer eller en venindes mor. De kan også hjælpe dig med at sige det til dine forældre.
• Du kan ringe eller skrive til Børnetelefonen og tale med en af vores rådgivere, så kan du fortælle, hvad det er du går og tumler med. I kan så sammen finde en løsning, som du gerne vil bruge.
Når du ringer til Børnetelefonen er du anonym og det er gratis. At være anonym betyder, at vi ikke spørger om dit navn og adresse.
Måske kunne dit første skridt være at tale med en rådgiver fra Børnetelefonen, så I sammen kan finde ud af, hvad der vil være det bedste for dig. Hvad tænker du om det?
Du kan ringe eller sms til os på 116111 eller logge på chatten.
Jeg håber, at du får mod på at snakke med nogen, som kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen.