Brev
Jeg har brug for jeres synsvinkel
Jeg tror jeg er syg.
For det meste plejer jeg at se folk der dør, ikke at jeg som sådan nyder det i starten var det ubehagligt, men efter mere tid blev det ingenting lige som at se en film.
Jeg føler mig uafhængig af det, jeg har set det ret meget, og det meste fra halshugning, hængning you name it.
Er jeg syg af den grund?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årige dreng.
Jeg læser dit brev, som at du rigtig gerne vil forstå og få gjort noget ved det. Derfor skriver du ind til mig Børnetelefonen for at få hjælp. Det kræver rigtig meget viljestyrke og mod for at gøre. Jeg er glad for du spurgte om hjælp. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig på vej.
Jeg tænker bestemt ikke du er syg, det skal der også en læge til at sige. Jeg bliver rigtig nysgerrig på dit brev, og har lyst til at vide mere.
Ud fra hvad du fortæller så er der nogle ting som jeg tænker du kan prøve på.
Hvad har du mon prøvet for at få det til at stoppe? Jeg ved en ting, som ofte virker, for andre unge. Det er at lukke øjnene, tælle til 5, langsomt, mens man tager nogle dybe vejrtrækninger. Samtidigt kan man tænke stop. Når man så åbner øjnene igen, så plejer det at være stoppet. Det er en måde at prøve at aflede ens tanker.
En anden ting, du kan prøve på er at få snakket med nogle om det. Du har nok en du snakker rigtig godt med, den person du tænkte på da du læste den sætning. Få en rigtig god snak med ham eller hende. Kan være de kan komme med nogle andre synspunkter på det.
Så ved jeg at det altid hjælper at stå sammen med andre. Så man har støtte og en der kan hjælpe en hvis det ikke er så rart. Den bedste støtte man kan have er ens forældre. Deres ypperste opgave, er at sørge for du har det godt. En måde de kan hjælpe med det, er ved at du fortæller dem hvad der foregår. Så kan de spørge ind, og hjælpe på den måde.
Det kan også være godt at få talt om, hvad det mon er der gør at du tiltrækkes til at se disse voldsomme klip, er der tanker og følelser du går med, som måske handler om døden, krig eller måske har du oplevet noget i dit liv, som får tankerne hen på disse voldsomme ting? Det kan også være et stadie i din udvikling at du tiltrækkes af dette, men en ting er godt, og det er du er opmærksom på det.
Jeg tror 100% på at du uden tvivl kan få gjort noget ved det. Sørg for at du får nogle der kan hjælpe dig.
Kærligste Tanker
Børnetelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.